Monday, February 23, 2009

Franjipanli Armut Tarti


Posted by Hello
Bu tart Yurdaer'in ve Mehmet'in en sevdigi tatlilardan. Bu sebeple, bizim evde s1k yapilir. Ama nedense Bizim Pastane'ye tarifini koymamisim. Sonra bunu farkedip, tarifini en kisa zamanda ekleyecegim demis ve yine yapmamisim. Bizim Pastane okuyucularindan biri istekte bulununca, daha fazla ertelemeden tarifi vermek istedim. Bu iletinin resimleri, bundan yaklasik 4 sene oncesine, blog maceramin taa baslarina ait bir donemden. Bir de kalabaliklara servis edilecegi icin, buyuk firin tepsisine yaptigim zamandan kalma, asagidaki resim var. Bir daha yaptigimda daha iyi resimlerini cekip, eklemege calisacagim.

Tartimizin dolgusu uc katli olarak dusunulebilir. Tart tabaninin uzerinde bademli bir franjipan (bu bademli dolgu konusunda daha cok bilgi almak icin Isil'in su iletisinden faydalanabilirsiniz.) kati var. Bunun uzerine dilimlenmis armutlar yerlestiriliyor. En uste de sut kremasi ve yumurta sarisi karisimi dokuluyor. Arasindan armut dilimlerinin goz kirptigi, guzel renklenmis kat bu son soz ettigim krema kati. Meyva, badem ve kremanin cok guzel butunlestigi, lezzetli bir tatli cikiyor ortaya. Ustelik butun yapi taslarini mutfak robotunda yapmak mumkun. Tavsiye ederim.
  • 25 cm lik tart tabani (tarifi asagida)
  • Franjipan (tarifi asagida)
  • 4 adet olgun armut, soyulmus, ikiye bolunmus ve cekirdek yataklari cikarilmis olacak
  • 1/2 bardak sut kremasi
  • 1 yumurta sarisi
  • 1 tatli kasigi seker
  • 1 tatli kasigi vanilya
Firininizi 175 C ye isitin. Tart hamuru ile kaplanmis kalibinizin altina, franjipani yayin. Uzerine ince fakat birbirinden ayrilmayacak sekilde dilimlediginiz armut yarilarini, goze hos gelecek sekilde yerlestirin. Sut kremasi, seker, yumurta sarisi ve vanilayayi 10 saniye robotta cekerek karistirin. Armut dilimlerinin uzerine dokun. Bir saat, ya da sut kremali kisim iyice renkleninceye kadar pisirin. Izgara uzerinde sogutun. Ilik ya da oda sicakliginda servis edin.

Tart Tabani Icin:
  • 1 1/2 bardak un
  • 116 g tuzsuz, soguk tereyagi (8 parcaya ayrilmis olacak)
  • 1 yumurta
  • 2 yemek kasigi seker
  • Bir tutam tuz
  • 1 tatli kasigi (ya da gerektigi kadar) soguk su
Un, tereyagi, tuz, yumurta ve sekeri, robotunuzda 10 ila 15 saniye, ya da karisim minik parcaciklara donusunceye kadar cekin. Parmaginizla aldiginiz tutam, kendini tutmuyorsa, bir kac damla soguk su ekleyip, (bu sefer daha kisa sureli olacak sekilde) yine cekin. Gereginden fazla proses etmemege dikkat etin; hamur olustugu an robotu durdurun. Hamuru bir top gibi toplayin, strece sarin ve en az 30 dakika buzdolabinda dinlendirin. Hafifce unlanmis zeminde, 3 mm kalinliginda, 31 cm capli daire seklinde acin. 25 cm lik tart kalibina bu hamuru yerlestirin. Catalla tabani bircok yerinden delin. Tarifte kullanmadan 30 dakika buzdolabinda dinlendirin.

Bu gayet lezzetli bir hamur olmakla beraber, pratiklik acisindan, benim Temel Tariflerdeki, sekersiz tart hamurunu tercih ettigim de oluyor; zira o tarif dinlendirmek gerektirmiyor, acilmasi da daha kolay.

Franjipan icin:
  • 1/2 bardak (43 g) badem
  • 1/3 bardak seker
  • 57 g oda sicakliginda tereyagi
  • 1/2 tatli kasigi vanilya
  • 1/4 tatli kasigi badem esansi
Seker ve bademi, iyice incelinceye kadar (1 ila 1,5 dakika) birlikte cekin. Tereyagini ekleyip, robotu 4 ila 5 kere calistirip durdurara, malzemenin karismasini saglayin. Geri kalan malzemeyi de ekleyip, 15 saniye robotu calistirin.


Posted by Hello


30 Comments:

Blogger Bir Dut Masalı - nUnU said...

MMmmmmmmmmhhh...,
zinnurcuğum bi tanesin sen.
enfes...

ÇOK SEVGİLER..
* (bir süredir uğrayamamıştım, üzgünüm canım *)

2/23/2009 08:39:00 AM  
Blogger zarpandit said...

bende portakallısını denedim acayip lezzetli ve bana hafif geldi acıkcası :):):)

2/23/2009 08:45:00 AM  
Blogger BEDİA KUKUL said...

sevgili zinnur alman pastama bakabildinmi acaba http://papatyademeti.blogspot.com/2009/02/alman-pastasmayal-hamurla.html

2/23/2009 11:09:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Muhteşem görünüyor.Sevgiler...

2/23/2009 12:16:00 PM  
Blogger Seda said...

sayfanzdaki herşey gibi tartta nefis görünüyo ellerinize sağlık sevgiler....

2/23/2009 02:08:00 PM  
Blogger IŞILCA TATLAR said...

Zinnur,

Nefis görünüyorlar, ellerine sağlık.
Tam da armutlu franjipanlı tart tarifi ararken ne hoş bir sürpriz oldu benim için.
Fransa da yediklerimzin tadı damağımızda kalmıştı. Görüntü olarak orda yediklerimizin aynısı.
Yalnız benim tart kalıbım 30 cm çapında. Malzemelerini hangi oranda artırmam gerekir bilemedim.
İpucu verirsen hemen deneyeceğim.

Sevgilerimle,

2/23/2009 02:40:00 PM  
Blogger Zehra Gürgen said...

tartlarla kafayı bozmuşken... şimdi ben bunuda yaparım. Çok güzel görünüyor özellikle dolgusu beni çok cezbetti. Ellerine sağlık.

Her zamanki gibi enfes bir tarif.

sevgiler

2/23/2009 03:21:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Zinnur hn.
Tarif için gösterdiğiniz hassasiyet için tekrar teşekkür etmek istedim.Oğlumun en sevdiği yiyecekler armut ve badem olunca bu tarta bayılacağını düşünüyorum.

Sevgiler,
Seda

2/23/2009 10:18:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Muthis gorunuyor. Hemen yarin yapmali, goruntu zaten bitirdi beni. Bu bardaklar cup mi oluyor yoksa Turkiyedeki gibi orta halli bir su bardagi mi? Bir de sut kremasi icin heavy cream mi kullanmak gerek? Bu sorularin cevabini ingilizce blogdaki tarifden ogrenmeye calistim ama orada yok galiba. Simdiden tesekkurler.

2/23/2009 10:58:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ellerine sağlık, enfes bir tart olmalı.
Pişmiş meyveli tartlarla aram yoktur ama bu denenecek bir tarif.
Selametle...

2/24/2009 03:53:00 AM  
Blogger Sevgi Küçük said...

offfff!!!
kesinlikle abartmıyorum kaç gündür böyle bir şey hayal ediyordum. gerçi benim ki elmalı bir hayaldi ama bu da harika gözüküyor.
ellerine sağlık.
sevgiler

2/24/2009 09:36:00 AM  
Blogger zinnur said...

NuNu, hosgeldin Bizim Pastane'ye. Yorumun icin tesekkurler.

2/25/2009 10:09:00 AM  
Blogger zinnur said...

Zarpandit, portakal ve badem, oyle mi? Neden olmasin, eminim yakismistir.
Sevgiler,

2/25/2009 10:09:00 AM  
Blogger zinnur said...

Gulmira, baktim, hatta yorum da biraktim. Ellerine saglik, canimi cektirecek kadar guzel olmus Alman pastan.
Sevgiler,

2/25/2009 10:11:00 AM  
Blogger zinnur said...

Mujde, tesekkur ederim.

2/25/2009 10:12:00 AM  
Blogger zinnur said...

Seda, cok tesekkur ederim.

2/25/2009 10:12:00 AM  
Blogger zinnur said...

Isil'cigim, bu 25 cm lik tart kalibina olduguna gore 30 cm lik icin
ucte birinden biraz fazla, yarisindan biraz daha az cogaltmak lazim. Bilmece gibi oldu, degil mi? Bastan alirsak, tart hamurunu ne kadar yapman gerektigini zaten biliyorsundur. Franjipani bir bucuk kat yaparsan iyi olur. Fazlasinin ziyani yok cunku, hatta daha cok lezzet verir. Artirirsan, her turlu keke, hamur isine de katabilirsin.
Sevgiler,

2/25/2009 10:55:00 AM  
Blogger zinnur said...

Zehra, yaparsan pisman olmazsin, inan. Yorumun icin tesekkurler.

2/25/2009 10:56:00 AM  
Blogger zinnur said...

Seda'cigim, madem armutu da, bademi de seviyor, bu tarta bayilacaktir. Armutu cok sevmeyenler bile seviyor bunu. Yorumun icin tesekkurler,
Sevgiler,

2/25/2009 10:58:00 AM  
Blogger zinnur said...

Fatma, tahmin ettigin gibi, bardak cup olcusu, sut kremasi da heavy cream oluyor. Ingilizce olculer surda
Sevgiler,

2/25/2009 11:03:00 AM  
Blogger zinnur said...

Lavantin, tesekkur ederim.

2/25/2009 11:05:00 AM  
Blogger zinnur said...

Sevgi, ayni tarti elmayla da yapabilirsin eminim ki. Yorumun icin tesekkurler.
Sevgiler,

2/25/2009 11:06:00 AM  
Blogger Esra (Acemi Şef- Dikiş Keyfi) said...

Işıl Hanım o kadar övgüyle söz etmiş ki tarifinden, denemekten başka çare yok :)

2/28/2009 01:04:00 AM  
Blogger zinnur said...

Acemi Sef, Isil gercekten cok nazik bir insan. Umarim sen de onun kadar begenirsin.
Sevgiler,

2/28/2009 11:32:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Arkadaslar, ben bu tarti Cuma aksami denedim. Tadina baktigim andan itibaren de buraya yorum birakmak icin sabirsizlandim ama haftasonu internetin cilvesine ugradim. Her neyse, gecikmis de olsa...yazmadan gecemeyecegim. Is cikisi hem bir kac cesit yemek, hem tatli yapacagim, hem de ilk defa deneyecegim bir seyi misafire yapacagim diye biraz huzursuzdum ama sonuc itibari ile bu tart hem kolayligi bakimindan, hem lezzeti hem de goruntusu ile yuz agartici tarifler arasinda hafizaya alinmali bence. Ilikken dondurma ile servis yaptim, yiyenlerin yorumu, o kadar lezzetli ki dondurmayi golgede birakiyor oldu. Iflah olmaz bir oburcuk olarak ben ise ilik, sicak, soguk her turlu haline bayildim. Deneyin derim, pisman olmazsiniz.
Hani, Zinnur, Alice Medrich'in erikli bademli tartinda bahsettigin lezzeti alma/hissetme durumu bu tartta aynen zuhur etti bende. Hem her katin kendi basina tadini aliyor insan, hem de butunun. Ustelik butun yabanciligina ragmen anne tarifleri gibi de insani evde olmanin guven duygusu ile sarip sarmalayan bir yani var. Hani kendimi bildigimden ve o yuzden korktugumdan hep yapilasi bir tarif diyemeyecegim, ama yeter cogunluk saglandiginda tereddutsuz yapacagim bir tatli tarifi olarak saydim, basucuma koydum, kardes, haberin olsun..
Ufak tefek aksilikler yasamadim degil. Oncelikle tabanini bir gece oncesinden sekersiz tart hamuru tarifin ile yaptim. Sozum ona onun yagi daha az gibi geldi. (Biliyorum, biz yagdan bahsettikce kiziyorsun, tutun bogazinizi, ince bir dilimle yetinin diyorsun ama onu yapabilsek zaten kilo derdimiz de olmayacak, bu kadar da dusunmek zorunda kalmayacagiz ama :) ) Ama planlama hatasi olarak, haliyle o hamur 23 cm.lik kaliba iyi geldi (gulmeee, biliyorum bu yuzden yag oranindan kar etmis olmadim!). Bir de bir gece oncesinden yapip dolaba koydugum icin ertesi aksam acmakta zorlandim. Sanirim yaptigim aksam acip kaliba doseseydim ve oyle buzdolabina kaldirsaydim, ertesi gun isim daha kolay olacakti. Bunlar haricinde franjipan denen kasik kasik yenilesi cennetlik taam beni adeta mest etti. Ustelik simdiye kadar verdigin tartolet tariflerinde, genelden farkli olarak tabanin citirligini korumak icin israrla bademli bir kat daha kullanmanin sebebini daha iyi anladim. Bir tereddutum kullandigim kremada idi. Yorumlarda heavy cream demissin. Burada fresh cream ve thick cream olarak iki cesit krema bulunuyor. Ama acikcasi heavy cream’in thick cream’e denk olup olmadigini kestiremedim, cunku kutularin uzerinde cirpilmaya uygun degildir isareti var. Ben daha suluca olan fresh cream’i kullandim ve dedigin gibi diger malzeme ile 10 sn robotta karistirdim. Daha kopuk kopuk bir goruntu icin hafiften kendini toparlayana kadar cirpmam mi gerekirdi once, emin olamadim. Ama sonuc itibari ile her bakimdan tatmin edici idi.
Biraz uzun bir yorum oldu ama bu tart son zamanlarda denedigim en guzel tariflerden biri idi. Zinnur’cugum ellerine saglik, cok tesekkurler yine, yeniden. (Yahu biz senin hakkini nasil odeyecegiz?)

3/02/2009 02:24:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

merhaba;
tarifinizi biraz tembellik yaparak dr oetkerin hazır tart hamurunu kullanarak denememe rağmen muhteşem oldu. tarifiniz için teşekkürler...

3/27/2009 07:38:00 AM  
Anonymous Turuncu mikser said...

Merhaba
Tarifi 2 kez denesim harika otesi lezzetlu oldu. Yalniz bir sorum olacak. Tarti pisirirken kaliptan yag sizmasi oluyor ne kadar soguk koyarsam koyayim firina. Diger yaptigim yagli tart hamutlarinda boule bir seyle karsilasmiyorum. Greenspan nin tart hamuruda dahil. Acaba kelepceli olmayan bir kali mi kullanmaliyim yada nerde hata yapmis olabilirim. Sevgiler

4/17/2012 06:06:00 AM  
Blogger zinnur said...

Turuncu Mikser, aslinda bende de oldu bu durum, her seferinde diye genelleyecek kadar net hatirlamiyorum ama olaya asinayim. Acaba tart hamuru degil de, piserken kabaran franjipandan kaynaklaniyor olabilir mi bu durum? Tereyagi bol bir malzeme franjipan. Bir de elmali franjipanli tartim var, sanirim onda da yasamistim. Dedigin gibi kelepceli olmayan, kenarlari yuksek pay kalibinda yapmakta fayda var bu tarifi.
Sevgiler...

4/17/2012 02:27:00 PM  
Anonymous turuncu mikser said...

dedigin gibi bol tereyagdan ozaman. ama cok cok hafif ve harika bir tatli:) pay kalibinda yapacagim bundan sonra. elmali dedigin arsivdeki elmali tart mi? onuda denemek istiyorum en kisa zamanda. sevgilerrr

4/18/2012 01:42:00 AM  
Blogger zinnur said...

Turuncu Mikser, bahsettigim elmali tart bu linkte.
Sevgiler...

4/18/2012 07:42:00 PM  

Post a Comment

<< Home