Thursday, May 31, 2007

Limonlu Tart ve Findikli, Bol Tereyagli Kek

Uzun haftasonundan istifade ederek bizi ziyaret eden kardesim ve esi dun Kaliforniya'ya donduler. Bu limonlu tarti onlar icin yapmayi planlamistim, zira Fatima limonlu tatlilari cok sever. Ama onlar gelmeden yetistiremedim, burda olduklari sure icinde de mutfak isleriyle ugrasmaya firsat olmadi. Bir kere aklima koymustum ya, arkalarindan burnumun diregi sizlaya sizlaya yaptim. Limonlu dolgu icin Rose Beranbaum'un tarifini 1,5 defa cogaltarak kullandim, tart hamuru ise her zaman kullandigim su tariften yapildi. Siz de denemek isterseniz diye, birkac noktaya dikkat cekeyim:
  • Limon tadi baskin bir dolgu bu. Boylesini sevmiyorsaniz, seker miktarini arttirabilirsiniz.
  • Tart tabanini, fasulyelerle doldurup onden pisirdim. Biraz soguttuktan sonra, bir yumurtanin hafif cirpilmis akina batirdigim mutfak fircasi ile tabani yalittim.
  • Limonlu dolgu konduktan sonra, tart 150 C de bir 8-10 dakika kadar daha pisti. Dolgunun rengi henuz degismeden firindan cikarildi. Tart kalibi hafifce sallandiginda, dolgunun ortasi da hafifce hareketlenecek kivamdaydi firindan cikarken.
  • Dekorasyon amacli kullandigim limon dilimlerinin altindaki dolgu daha sulu kaldi. Dilimler tarti keserken de biraz zorluk verdiler. Dolayisiyla boyle bir susleme yapilacaksa, sadece bir dilim kullanilmasi uygun olur. Sekerlenmis limon kabugu rendesi de bir alternatif olabilir susleme icin.
Misafirlerimiz cook uzaktaki sehirlerine dogru ucarken, "keske onlar da tadabilseydi" diye diye yedik. Biraz icimdeki burukluk, biraz limonlu tatlilari cok sevmememden olacak, bu tarti cok begendigimi soyleyemem. Kremayla servis yapildiginda, limonun eksisi dengelendigi icin daha lezzetliydi. Ailemizin tek limonlu tatliseveri olan oglum, bir oturusta iki dilim birden yedigine gore demek pek fena da degilmis.

Limonlu tart 6 yumurta sarisi aciga cikarinca, onlarla da bir seyler yapmak gerekti. Epeydir bekleyen findik tozuyla yumurta aklarini birlestirdim, sonra bu kurtarma hareketine oldukca ters dusen bir bonkorlukle 220 g tereyagini da gozden cikarip, Kate Zuckerman'in The Sweet Life kitabindaki bademli kekin findikli bir cesitlemesini yaptim. Tarifte tereyagi, rengi iyice donup, guzel kokular salana kadar isitiliyor. Sonucta mis gibi vanilya ve tereyag kokan, yogun fakat kuru olmayan, cok lezzetli bir kek cikti ortaya. Disarda yedigimiz bazi tatlilarin neden bu kadar nefis oldugunun da sirrina varmis oldum boylece; neymis, tereyagini sakinmiyorlarmis! Hinzirligim uzerimdeydi herhalde ki, kekin icinde o kadar tereyagi oldugunu kimseciklere soylemedim. Bu yetmiyormus gibi, bir de uzerine Nutella surdum. Ufak karelere kesip ev halkina sundum. Esim de, cocuklar da cok sevdi. Bir cesit mekik olan bu tatliyi ortasi krema dolgulu minik porsiyonlar olarak yine yapacagim, o zaman ayrintili tarifini sizinle paylasirim.


33 Comments:

Blogger Neslihan said...

Zinnur merhaba, limonlu tartın ne kadar güzel göründüğünü anlatamam... Buzlukta bekleyen fındık tozuyla hazırladığım tart hamurunu bu tarifle değerlendireceğim sanırım, gerçi az beğenmiş olman biraz düşündürdü ama böylece limonlu tatlılar konusunda damak tadı yakınlığımızı keşfetmiş olurum:)(ben limonlu tatları severim belki biraz şeker arttırımı yaparım, deneyimimi paylaşacağım) Tereyağ konusunda da keşfine katılıyorum ve ben de her katı yağ tarifini tereyağ ile yapıyorum tatlı tuzlu farketmeden ve bazen yiyenlere açıklamıyorum tereyağ koyduğumu:)
Kek de çok güzel olmuş, nutella sever olarak ben de hiç düşünmeden bir kaç dilim yerdim sanırım:))
Ellerine sağlık
Sevgiler
Neslihan
www.alacarte-neslos.blogspot.com

6/01/2007 01:06:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Sevgili Zinnur,
Her iki tartında çok nefis gözüküyor ellerine sağlık.Bende tüm yaptıklarıma tereyeğı kullanırım.Diğer yağların donma oranlarına göre tereyağın ki çok daha az.Gerçi bu konuda tartışılır ya..))
Limonlu tartları ve hatta limonlu her şeye bayılırım.Orada olsaydım sanırım bir dilimde bana ikram ederdin değilmi?:))
Ellerine sağlık.

Sevgiler

6/01/2007 02:44:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Sevgili Zinnur,
Her iki tartında çok nefis gözüküyor ellerine sağlık.Bende tüm yaptıklarıma tereyeğı kullanırım.Diğer yağların donma oranlarına göre tereyağın ki çok daha az.Gerçi bu konuda tartışılır ya..))
Limonlu tartları ve hatta limonlu her şeye bayılırım.Orada olsaydım sanırım bir dilimde bana ikram ederdin değilmi?:))
Ellerine sağlık.

Sevgiler
Gül

6/01/2007 02:45:00 AM  
Blogger Fast food kültürüne inat tabakta lezzetler... said...

Canım limonlu tartın görünümü çok güzel olmuş. Fındıktı ve bol tereyağlı kekinin tadını çok merak ettim. Gerçi kesin güzel olmuştur ellerine sağlık.
Sevgiler…

6/01/2007 02:50:00 AM  
Blogger Leziz Tarifler said...

Zinnur'cum merhaba,

Limonlu tartın da çok güzel görünüyor. Ama ben en çok fındıklı kekin görünümünü beğendim, lezzetli olduğu öyle belli ki, eminim bademli de süper olur. Ben de aslında badem unu var yarım kilo kadar, bademli bir şeyler yapmayı düşünüyordum. Fındıklının, badem versiyonunu yapmayı düşündüm bir an. Önerir misin?. Sevgiler...

6/01/2007 06:21:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

amasyadan zinnura merhaba her iki tarifde cok muhteşem görunuyor bende minik tartları cok seviyorum biliyormusun ben tart larımı yaparken artık fasulye koymadan yapıyorum istanbulda ermeni bir ustanın yanında yetişmiş bır ustayla tanıştım o bana ogretdi minik tartları tek tek yapmak zor oluyor ama ben seviyorum otarifdede tereyağ var onun güzel kokusu tartı daha güzel yapıyor bence yaz geldik ce limonlu tarıfler bana haz veriyor güğzel tariflerin için cok teşekkür kendıne iyi bak gülsüm

6/01/2007 07:26:00 AM  
Blogger Hülya said...

Limonlu Tartının sunumuna bayıldım.Kimbilir nasıl da ferah bir lezzet olmuştur...
Ellerinize sağlık...
Terayağın kattığı enfes tadı da tahmin edebiliyorum...Niyedir ki zararı var dediğimiz yiyecekler bu denli lezzet saçar etrafa;)Vicdan azabı bu yiyeceklerle doğru orantılı mı varoldu acaba:))?Ne dersiniz?
SEVGİLER...

6/01/2007 12:08:00 PM  
Blogger Yelda Özyurt said...

Merhaba Zinnurcugum, yine dokturmussun, muhtesem bir goruntu bu. Ben limonlu tatlilara bayilirim, mutlaka deneyecegim ama boyle bir tart kalibim niye yokki diye hayiflandim simdi, goruntuye cok sey katmis sekli.. Ellerine saglik.

6/02/2007 09:50:00 AM  
Blogger Nukhet said...

Sevgili Zinnur
Serin bir limonlu tatli hic fena olmaz gercekten. Yoksa aynisinin portakallisi daha mi guzel olur ki daha tatli severler icin. Ellerine saglik. Sevgiler

6/03/2007 02:01:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Limonlu Tartınız bi sanat eseri. Sizde eseri yaratan sanatçı. Harikasınız

6/04/2007 01:41:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Merhaba Zinnur. Limonlu tart sahane gorunuyor ama ne yalan soyleyeyim sonda bahsettigin kek beni daha cok cezbetti. Her zaman bilumum tart ve pastaci kremalarindan artan yumurta aklariyla yapilacak seyler arayisindayim, bu kekin tarifini paylasirsan cok makbule gececek. Sevgiler. Berrin

6/04/2007 02:40:00 AM  
Blogger Burçin'in Denemeleri said...

Zinnur,
İkisi de çok nefis görünüyor. Yapay limon aramolarının tadını ben de pek sevmem ama gerçek limon olanlar bazen hoşuma gidiyor. Fındıklı kekin ayrıntılarını keşke şimid paylaşsaydın :P. Nutellaya bayılırım. İkisi çok uyumlu olmuştur eminim.
Ellerine sağlık. Sevgiler,

6/04/2007 07:16:00 AM  
Blogger sevdamavisi said...

sevgili Zinnur,
ellerine sağlık çok güzel tarifler. tartın görünümüne bayıldım. sevgiler

6/05/2007 12:43:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

zinnurcuğum,
sen bizim pîrimizsin :)))

Rabbim ömrünün son gününe dek sana kendin için ve sevdiklerin için yemek yapabilecek sağlığı ve kudreti versin inşallah ( sanırım bu ellerine sağlık sözünün açılımı gibi oldu :D )

6/05/2007 06:08:00 AM  
Blogger zinnur said...

Merhaba Neslihan, tesekkurler. Tatliseverlerin iki kutubuymus limonlu ve cikolatali tatlilar. Birini seven, digerinden pek hoslanmazmis. Bu ne kadar gecerli bir genelleme bilmiyorum ama bana uyuyor, zira cikolatali tatlilara bayilirim, limonlularlaysa pek aram yok. Yine de findikli tart hamuruyla yapilan limonlu tarta "hayir" demezdim :) Tereyag konusu benim de zayif yanim, yemekleri uzun zamandir zeytinyagi ile pisiriyorum, tereyagini ancak sonda ve az miktarda koku versin diye kullaniyorum, o da nadir durumlarda. Ama zeytinyag ile kurabiye, kek yapmaga alisamadim henuz. Aasiriya kacmadikca cok zarar vermez umarim.
Sevgiler,

6/05/2007 07:39:00 PM  
Blogger zinnur said...

Isimsiz yorumcum, bu giris de limonlu tatliseverlerin cikolataseverlere denk oldugunu ortaya cikarmis oldu boylece. Size bir dilim ikram etmeyi ben de cok isterdim tabii ki.
Sevgiler,

6/05/2007 09:27:00 PM  
Blogger zinnur said...

Gul'cugum, sen miydin isimsiz yorumcu? :)

6/05/2007 09:28:00 PM  
Blogger zinnur said...

Perihan, tesekkurler. Ben de findikliyi daha cok sevdim. Girste de yazdigim gibi yogun, fakat kesinlikle sert olmayan dokuda, guzel aromali bir tatliydi. Ilerde tarifini paylasacagim mutlaka.
Sevgiler,

6/05/2007 09:32:00 PM  
Blogger zinnur said...

Feyhan, zaten asil tarif bademliydi, herhalde oylesi de gayet guzel olur.
Sevgiler,

6/05/2007 09:33:00 PM  
Blogger zinnur said...

Merhaba Gulsum. Dedigin gibi yaz aylarinda limonlu tatlilar daha ferahlatici oluyor. Minik tartlarin yapimini ve sunumunu ben de seviyorum.

Amasya'ya bol bol selam New York'tan...

6/05/2007 09:35:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

çok nefis görunuyor ellerinize sağlık sevgiler..

6/06/2007 06:37:00 AM  
Blogger zinnur said...

Hulya, tesekkurler. Dedigin gibi, yemeyi sevdigimiz pek cok sey sagliga zararli. Az yense, vucut bunlarin altindan kalkabiliyor ama, sevdigimiz bir lezzet soz konusu olunca, bunu pek beceremiyoruz. O zaman da isin icine vicdan azabi giriyor tabii :)
Sevgiler,

6/07/2007 05:33:00 AM  
Blogger zinnur said...

Yelda'cigim, alti cikan bu tart kaliplarimdan cok memnunum. Ama normal bir kalipta da gayet guzel olur eminim. Denersen tadini begenecegini umuyorum.
Sevgiler,

6/07/2007 05:34:00 AM  
Blogger zinnur said...

Nukhet, bak portakal iyi fikir; tatlilarda portakali seviyorum zira. Yalniz tahminimce portakal suyu kullanarak yapacagin dolgu, limon suyu kadar baskin bir tat vermeyecektir. Tang ve portakal esansi ilavesiyle, portakal tadini guclendirmen gerekebilir.
Sevgiler,

6/07/2007 05:38:00 AM  
Blogger zinnur said...

Derya, sagolasin, gerci bu cesit dekorasyon fikirlerinin cogu, bir yerlerde gordugum icin aklimin bir kosesinde kalan seyler oluyor. Yine de nazik sozlerin beni mutlu etti.
Sevgiler,

6/07/2007 05:39:00 AM  
Blogger zinnur said...

Berrin'cigim, onumuzdeki gunlerde tarifi verecegim, ama o zamana kadar arsivdeki mekik ve makaron tarifleriyle, yumurta aklarini degerlendirmek isteyebilirsin belki. Ayrica yumurta aklari dondurulabiliyor ve dokulari bu islemden zarar gormuyormus.
Sevgiler,

6/07/2007 05:41:00 AM  
Blogger zinnur said...

Sevgili Burcin, tesekkurler. Limon tadi oldukca baskin bir tad, gercek limon suyu ve kabugunun rendesi kullanildiginda, yapay limon tadina hic gerek kalmiyor. Findikli tatli bir cesit mekik, arsivdeki mekik tariflerinin herhangi birini, findikla yaparak oldukca yakin sonuclar elde edebilirsin. Ama yine yaparsam, tarifi ayrintilariyla paylasacagim zaten.
Sevgiler,

6/07/2007 05:45:00 AM  
Blogger zinnur said...

Sevdamavisi, tesekkurler ve sevgiler,

6/07/2007 05:45:00 AM  
Blogger zinnur said...

Irem, bu guzel duaya butun kalbimle "amin" diyorum. Cok naziksin, cok tesekkur ederim.
Sevgiler,

6/07/2007 05:47:00 AM  
Blogger zinnur said...

Banu, cok tesekkur ederim.
Sevgiler,

6/07/2007 05:47:00 AM  
Blogger daimamutfak said...

Zinnur hanım paylaşım için teşekkürler.Gerçekten bende dışarda yediğimiz şeyleri evde dener ve tutturmaya çalışırım.sizdede bunu gözledim.Limonlu tatlıya gelince yaz aylarında kaçınılmaz bir tatlı bende benzer bir tatlı yapıyorum bisküviyle. elinize sağlık.tereyaglı kekinizi de paylaşırsanız sevinirim. neriman

6/13/2007 07:53:00 AM  
Blogger zinnur said...

Neriman, aklimda findikli tatliyi yine yapmak. Ama yaz tatilinden once mumkun olmayacak sanirim. O zaman paylasirim tarifi, soz :)
Sevgiler,

6/16/2007 10:33:00 PM  
Anonymous yemek tarifleri said...

guzel tarif. tebrik ederim.

8/18/2011 12:49:00 PM  

Post a Comment

<< Home