Friday, August 11, 2006

Finduk Zamani: Cikolata Kremali Findikli Tart

Dunyada olup bitenleri dehsetle seyretmekten "blogging" filan dusunemeyecek haldeyken Oya'nin cagrisi gozume ilisti. Sonra Burcu'nun logosunu gordum ve yan sutuna yerlestirdim. Daha sonra buzdolabinda ne zamandir duran bir torba findigi da bulunca, Francois Payard'in Simply Sensational Desserts kitabindaki bir tariften ilham alarak bu tarti yaptim ve gercekten nefis oldu. Butun findikseverleri yapmaga davet ediyorum. Icinde bulundugum ruh halinden siyrilmama ve belki birilerine faydasi dokunabilecek bir seyler yapmama vesile olduklari icin, hem Oya'ya, hem Burcu'ya tesekkur ediyorum.

Birkac notum olacak tatlinin yapimi ile ilgili olarak.
  • Malzemeler arasinda gecen misir surubu Turkiye'de glikoz surubu olarak satilan malzeme olabilir. Bulamiyorsaniz, yerine ayni miktar bal ya da yogun bir seker surubu kullanilabilir diye dusunuyorum.
  • Tatlida kullanilan cikolata sut cikolatasi. Uzun zamandir hemen her tatlida bitter cikolata kullandigim icin biraz tereddutluydum sut cikolatasi kullanmakta, fakat sonuc cok guzel oldu. Kavrulmus findiklarin lezzetini ortmedi sut cikolatasi, sanki findik lezzetinin on plana cikmasini sagladi. Cocuklugumda cok severek yedigim findikli cikolatalari hatirladim hayal meyal. Ama bu benzetme sizi yaniltmasin; tabii ki bu tart bunyesinde farkli dokulari ve lezzetleri barindirdigi icin gercek bir yetiskin tatlisi. Ayni zamanda kucukler de bayilacak, bu garantili...
  • Findiklari firinlamayi sakin ihmal etmeyin; hem renge, hem aromaya, hem de lezzete katkisi buyuk.
  • Son olarak, benim suslemem biraz abartili oldu. Kitaptaki hali cok daha guzeldi: cikolatali krema kalin yuvarlak agizli tuple top top s1k1lm1s findikli karamelli katin uzerine. Uzerinde cikolata bukleleri, findik tozu vs yok. Benim kremam kullandigim kaliba biraz az geldigi icin bu sekilde suslemeye yetmedi. Dumduz yayinca goruntusu pek iyi olmadigindan susleme geregi duydum.
Gelelim tarifimize...

  • 22 cm lik kalip icin tart hamuru
  • 1 1/2 bardak firinlanmis, kabuklari mumkun oldugunca cikarilmis butun halde findik
  • Ince kesilmis 45 g + 200 g sut cikolatasi
  • 1 1/2 yemek kasigi bal
  • 1/3 bardak seker
  • 1 1/2 yemek kasigi misir surubu (ya da ayni miktar glikoz surubu, bal ya da yogun seker surubu)
  • Tutamla tuz
  • 1/4 bardaktan azicik fazla +1 bardak sut kremasi
Tart hamurunuzu kalibiniza yayin. Catalla cesitli yerlerinden delin. 175C ye isitilmis firinda rengi donunceye ve kalibin kenarlarindan cekilinceye kadar pisirin. Firindan alip, ilinmaga birakin.

Findiklarinizi, 45 g sut cikolatasi kirigini ve 1 1/2 kasik bali sicaga dayanikli bir kaseye alin. Ote yandan seker, misir surubu ve bir fiske tuzu kalin tabanli bir tencerede ve orta ateste, seker eriyene kadar devamli karistirarak isitin. (Epey vakit aldi.) Seker eriyince karistirmayi kesip karisimin karamellesmesini bekleyin. Duzgun karamellesmesi icin tencerenizi egip karameli hareketlendirebilirsiniz. Altinimsi amber rengini alinca sut kremasinin 1/4 bardak kadarini dikkatlice karamelin uzerine dokun. Fokurdayacak dikkatli olun! Hafif ateste karistirarak puruzsuz bir karisim elde edin. Gozunuze cok koyu gelirse krema miktarini birkac kasik daha arttirabilirsiniz.

Sutlu karamelinizi findik ve cikolatanin icinde bulundugu kaseye dokun. Karistirarak karamelin cikolatayi eritmesini ve findiklari kaplamasini saglayin. Bu lezzetli karisimi pismis tart tabaninizin icine dikkatlice bosaltip, bir kasik yardimiyla duzgunce dagitin. Bu asamada karameli sogumaya birakip tatlinin son kati olan cikolatali kremayi hazirlamaga baslayabilirsiniz.

Krema icin 200 g cikolata kirigini ben mari usulu eritin. Biraz ilinmaga birakin. Bu arada 1 bardak sut kremasini cirpin. Hala biraz ilik olan cikolata ile karistirin. Gerekirse tuple s1k1lacak kivama gelene kadar sogutun. Sogumus karamelli findikli katin uzerini cikolatali krema ile susleyin. Birkac saat buzdolabinda dinlendirdikten sonra servis edebilirsiniz.


25 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Zinnur sanirim yarin denieybilecegim bu tarifi bi kac malzemem eksik cunku, inanilmaz guzel gorunuyor!ellerine saglik!!!

8/11/2006 11:19:00 AM  
Blogger munevver said...

Zinnurcuğum,ben döndüm.Güzel bir tart ile karşılaştım.Eline sağlık.Görüşmek üzere....

8/11/2006 10:00:00 PM  
Blogger Nilay said...

Enfes, enfes ve enfes gorunuyor. Ellerine saglik.

8/12/2006 09:45:00 AM  
Blogger eliff said...

Merhaba zinnur,
ne zaman döneceksiniz diye bekliyordum ben de.. özledim sizi,
ellerinize sağlık.. kardesim, icinde fındık olan herseyi yer, bu tatlıya bayılacak :)
sevgiler
elif

8/13/2006 12:04:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Arzu, tahmin ediyorum ki memnun kalacaksin.

Munevver'cigim, hosgeldin sefa getirdin!

Nilay, tesekkurler...

Elif,ben de sizleri ozledim. Kardesinin begenebilecegi birkac findikli tarifim daha olacak onumuzdeki gunlerde. Yine beklerim.

8/13/2006 06:36:00 PM  
Blogger Yesim said...

Zinnur, ellerine saglik gercekten cok lezzetli gozukuyor, olsa da yesek : )

8/14/2006 01:00:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Merhaba,
Sİtenizi ilgiyle takip ediyorum ve çok begeniyorum.Yalnız sormak istedigim bisey var.Olcu olarak verdiginiz 11/2 neyi ifade ediyor anlayamadım.Yardimci olursaniz sevinirim.
Ellerinize saglik.

8/14/2006 03:12:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Cok tesekkur ederim Yesim. Keske ikram edebilsem sizlere...

Anonymous, tesekkurler. O sayi aslinda 1,5 (bir bucuk) a karsilik geliyor. Bulundugum yerde yemek tariflerinde olculeri kesir olarak yazmayi tercih ediyorlar. Ingilizce yemek kitabi kullanmaktan gelen bir aliskanlikla ben de oyle yapiyorum.

8/14/2006 03:28:00 AM  
Blogger Doruk said...

Zinnur'cuğum, enfes bir tarif bu. Çağrımıza hemen cevap verdiğin için teşekkür ederim. Her konuda hemen yardımıma koşuyorsun zaten. Çok öpüyorum.

8/14/2006 04:15:00 AM  
Blogger incikboncuk said...

Benden geç bir hoşgeldin oldu galiba :) Türkiye tatiliniz güzel geçmiş sanırım. Tatil dönüşü de bu güzel tariflerle hızlı bir giriş oldu. Ellerine sağlık.

8/14/2006 10:20:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Zinnur selam,

Bomba gibi bir tarif bu, ellerine saglik. Yapsak yesek mi, yoksa hic yapmayip yemesek mi daha karli oluruz diye dusunuyorum bir yandan. Kendimle mucadele halindeyim, ama aslinda coktan yenildigimin, ogle tatilinde gidip malzemeleri alacagimin da farkindayim. Bu tarifte kullandigin tart hamuru da klasik hamurun mu hep kullandigin? Ayrica aklima takildi okurken: Karameli findik cikolata karisimina doktugunde katilasmiyor mu, yani tartin uzerine dokulebilecek sivilikta kaliyor mu bir muddet? Bir de misir surubu dediginin Ingilizcesi corn syrup mu? Burada oyle birseye hic rast gelmedim, ama henuz ne icin kullandiklarini cozemedigim golden syrup diye birsey satiliyor, ayni sey olabilir mi? Bir soru da ust suslemesi ile ilgili..Bence bu hali ile super istah acici gorunuyor,haksizlik etme..Ama butun o buklelerle ekstra bir is icin ugrasmamak adina soruyorum, orijinalindeki bahsettigin toplar butun yuzeyi mi kapliyordu, anlamadim? Ellerine saglik tekrar, selamlar, sevgiler...

8/15/2006 12:31:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Sevgili Burcu, cok guzel bir fikirdi findikli tarifleri toplamak. Umarim katilim cok olur ve belki de (Oya'nin dedigi gibi) bir kitapta toplanabilir tariflerimiz. Bu guzel fikir ve cagriniz icin bir daha tesekkurler...

8/15/2006 04:25:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Sevgili Incik Boncuk, tatilimiz guzeldi gercekten. Her guzel sey gibi cabucacik gecti. Epey zamandir TR'de annemlerde bekleyen emanetine kavustuk, cok da begendik. Yapan hunerli ellere saglik.

8/15/2006 04:30:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Turkmen, evet, her zamanki hamurumu kullandim ama orijinaldeki tarif icine yumurta ve pudra sekeri de katilan pate sucree idi. Hatirlattigin iyi olmus, simdi bir link eklerim.

Misir surubu tahmin ettigin gibi corn syrup un kendimce Turkcelestirilmisi. Bu yil satin aldigim Beyaz Firin kitabinda bal ve bir kac damla limonun corn syrup yerine kullanildigini gordum bir tarifte ama her zaman bire bir kullanilabilir mi emin degilim. Corn syrup son derecede kivamli bir sivi, siseyi ters cevirdiginde bu resimdeki gibi yavas yavas ince bir serit halinde akiyor ancak.

Karamel oldukca sicak oldugundan az miktardaki cikolatayi rahatlikla eritti ve findiklari kaplamaya yetti. Hemen katilasmadi, sanirim bunda bir etken de corn syrup idi. Bu tarifte bal da ayni isi gorur saniyorum. Gerci ertesi gune katilasmisti ama yine de bicakla rahatlikla kesilebilecek guzel bir kivamda idi.

Toplar butun yuzeyi kapliyordu. Tarifteki olcude kalip kullandim ama neden bilmiyorum kitaptaki resimde gordugum sonucu alamadim; orda hem karamel malzemesi daha cok gorunuyordu goze, hem de ust kremasi bende yeterli olmadigindan kitaptaki olcuyu arttirmam gerekti. Buna ragmen daha once yazdigim gibi kitaptaki suslemeyi uygulamamam icin yetmedi. Kitaptaki resmi gormek icin suraya tiklayabilirsin. Nefis, degil mi? Ayni goruntuyu elde etmek icin daha ufak bir kalipta (20-21 cm lik) yapmani tavsiye ederim.

8/15/2006 05:00:00 AM  
Blogger Damak Tadı said...

Sevgili Zinnur,
Tek kelime ile muhteşem ellerine sağlık.Başka ne denilirki bu görüntüye..

Sevgiler

8/18/2006 04:14:00 AM  
Blogger sahra said...

tart çok güzel görünüyor. hemen denerim diyemiyorum çünkü malzemeler bir alış veriş gerektiriyor. elinize sağlık.

8/18/2006 04:55:00 AM  
Blogger Oya Kayacan said...

Zinnuuur, muhteşem ötesi bir kadınsın. Kaç gündür dolaşamadığım yerlere bakınıyorum da Pazar Pazar, aştın sen vallahi. Haydi bir organizasyon da sen yap, fındıklı tarifler kitabını hazırla. Bu iş sana yakışır. Karadenizli arkadaşlarımızdan biri de fındıkçı bir sponsor bulsun bize. Az daha şu yaptıklarına bakınıp yalanayım şimdi dur...

8/20/2006 04:51:00 AM  
Blogger zinnur said...

Damak Tadi, tesekkurler.

Sahra, goruntusunu begendigine sevindim. Denersen tadini da begeneceksin eminim.

Oya, tahminimce 1 Eylul'de bir kitapcik olusturacak kadar tarifimiz olacak zaten. Ama bu sponsor isi nasil hallolur bilemiyorum. Keske olabilse...

8/20/2006 09:16:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

merhaba,
yine süper bir tarif. ama anlayamadığım bu pastanının orjinalinde üzerindeki bombeler nasıl yapılmış?

8/29/2006 10:04:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Seda, eger kremam yetseydi ben s1kma tupune takilmis kalin yuvarlak ucla yanyana toplar s1karak yapacaktim.Krema yeni yapilma asamasinda daha akiskan oldugundan s1k1ld1ktan hemen sonra biraz yayilip toplar arasi bosluklari dolduracak, sonra durdukca, icindeki cikolata etkisiyle sertlesecekti. Iyi de gidiyordu isler, ama dedigim gibi, kremam yetmedi.

8/29/2006 03:18:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Merhaba Zinnur,

Yayınladığın günden beri bu tarta hayran hayran bakıyordum. Sonunda bir cesaret eşimin doğum gününe yapmaya karar verdim. Ama evdeki tart kalıbıma bakınca 28 cm. lik olduğunu gördüm. Şimdi ben bu tartı 22 cm.lik kalıp alana kadar yapamayacak mıyım :-(((((

9/19/2007 05:30:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Merhaba Zinnur,

Bu tarife yorum yazalı neredeyse 1 yıl olmuş. Ancak deneyebildim. 23 cm.lik kalıba yaptım. Kakaolu bir tart tabanı kullandım ama tarifini sendenmi yoksa başka bir blogdanmı buldum hatırlayamıyorum. Hamur büsküvi kırığı gibi ufalandı ve elimle kalıba bastırmak durumunda kaldım. Üzerini dergideki gibi süslemek istediğimden ganajı biraz fazla yaptım ama oranı kaçırdım. Bayağı fazla oldu ama benzedi sayılır aslına. Ama keserken çok zorlandım. Çatalla yenemeyecek kadar sert olmuş. Birde tabanından tuz tadı alınıyor. Ve tadı az. Kurabiye gibi elimizle yedik. Fındıklı kat ve kremanın tadı çok güzeldi ama tabanı lezzetini bozuyordu maalesef. Kendime daha güzel bir taban tarifi bulmalıyım.

8/14/2008 04:47:00 AM  
Blogger zinnur said...

Fatos, tarifi unutmayip denemekteki azmin ve yorum yazman icin tesekkurler. Ben tabana pek onem vermiyordum yakin zamana kadar. Hatta, bu tatli icin de, kitaptaki asil tarif yerine her zaman kullandigim tart tabanini kullanmistim. Ama yeni yeni anladim ki, iyi bir tart tabani, tartlara cok lezzet katabiliyor. Dorie Greenspan'in Pate Sucree tarifi simdilik favorim, yalniz dinlendirilmesi gerekiyor ve acarken biraz daha zahmetli. Kaliplari yaglamak da onemli, cok kolay cikan bir taban degil ama kitir kitirligi ve lezzeti cok hos. Bir dene bakalim, begenecek misin? Tartin findikli kismini begendigine sevindim, bizim de cok hosumuza gitmisti ama bir ikinci defa yapmak firsati olmadi daha.
Sevgiler,

8/14/2008 08:05:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

merhaba sitenizi tesadüfen gördüm ,ve cok begendim ellerinize saglik bütün tariflerinizi tek tek baktim ,ama tariflerini malesef anlayamiyorum hangi memlekettesiniz bilmiyorum türkiye degil anladim onu.mesale 11/2 bardak sü diyorsunuz miktari anlayamadin yada 11/2 yemek kasigi un diyorsunuz 11 ne oluyor lütfen aciklarsaniz tariflerinizi deniycem simdiden tesekkürlerrr.yesim

10/05/2009 07:06:00 AM  
Blogger zinnur said...

esim, oncelikle siteyi begenmene cok memnun oldum. Ben ABD'nin New York eyaletinde yasiyorum.

Tariflere gelince, 1 bosluk 1 bolu 2 deyince 1,5 (bir bucuk)un kesir olarak yazilmis oluyor. Yani 1 tam ve 1 de yarim seklinde. Burdaki yemek kitaplarinda bu sekilde ifade edildigi icin, ben de oyle yaptim. Bu konuda senden once sual soranlar da oldu. Umarim simdi daha acik olmustur. Baska sorun olursa yine sor, yanlis anlamadan dolayi malzeme ziyan etmeni hic istemem.
Sevgiler,

10/05/2009 11:49:00 AM  

Post a Comment

<< Home