Wednesday, June 07, 2006

Cikolatali Dogum Gunu Pastasi

Gecen Cumartesi gunu, her zamanki opusme ve selam faslimizdan sonra Fasli arkadasim Fatouma, yuzunde ciddi bir ifadeyle "senden bir ricam var" dedi ve acikladi: Meslegi ahcilik olan arkadasim meger bir is almis. 15 kisilik kucuk ve gayri resmi bir dogumgunu partisi icin yemek yapacakmis. Fatouma tanidigim en iyi ahcilardan biridir. Kuskusu, bastiyasi, tacinleri ve harisasi meshurdur. Hele o bal ve bol bademle yaptigi nefis baklavalar, baklava sevmedigim halde beni bile bastan cikarmistir cogu kereler... Uzmanlik sahasina girmeyen tek sey belki de pasta Fatouma'nin. E, tabii dogumgunu partisi icin dogumgunu pastasi gerektiginden Fatouma'nin aklina ben gelmisim. Bunlari duyunca haliyle biraz telaslandim. Onun gibi profesyonel olmadigimdan, pastanin uzerine duzgun yazi yazamayacagimdan filan dem vurdum; ama Fatouma anlasilan bana benden daha cok guveniyordu ki, "yap iste cikolatali bir pasta!" dedi ve baska bir sey daha demedi.

Is basa dusunce pastayi yaptim tabii. Cifte Burcu'lar ya da Isil gibi seker hamuru marifetlerim olsaydi, bu pastaya yakisirdi. Ama olmadigindan, belli bir tarifi takip etmeden eklektik bir pasta yaptim. Pandispanyasi icin asagidaki pandispanya tarifini 2,5 kere cogalttim ve 2 tane 25 cm lik kaliba bolusturup pisirdim. Her bir pandispanyayi da ortadan ikiye kestim. Katlari ahududu surubuyla islattim ve cok ince bir kat ahududu marmeladi surdum katlarin uzerine. Katlarin arasi ve pastanin uzerinde kullanilacak krema icinse eksi kremali (sour cream) ganaj yaptim ilk defa. Hem cok kolay hem de cok lezzetli oldu. Eksi kremanin hafif mayhoslugu cikolataya bence cok yakisti. Ustelik bu ganaj tuple susleme icin de ideal bir kivamdaydi, her bakimdan cok memnun kaldim diyebilirim. Sikayet babindan edebilecegim tek soz su ki yapildiktan sonra fazla bekletmeden kullanilmasi gerekiyor; zira bekledikce koyulasiyor. Sanirim hazir suzme yogurt (fazla eksi olmayani), ya da tulbentte bir kac saat suzulmus tam yagli ev yogurdu bu tarifteki eksi krema yerine kullanilabilir. Ufak bir miktarla onceden denemekte fayda var tabii.

Cikolatali Pandispanya
  • 1 bardak kaynar su
  • 1/2 bardak kakao
  • 113 g oda sicakliginda tereyag
  • 1 bardak seker
  • 2 yumurta
  • 1 1/8 bardak un
  • 3/4 tatli kasigi kabartma sodasi
  • 1/4 tatli kasigi kabartma tozu
Kaynar su ile kakaoyu karistirarak cozun. Ayri bir kapta tereyagini ve sekeri puruzsuzlesinceye kadar cirpin. Yumurtalari teker teker ekleyip cirpmaya devam edin. Kakaolu karisimi da ekleyin ve cirparak butunlestirin. Kabartma sodasi, tozu ve unu da buna ekleyin. Kivamli kek hamuru olusuncaya kadar cirpin. (Cok uzun surmuyor.) Bu hamuru onceden hazirladiginiz yaglanmis, unlanmis ve dibi pisirme kagidi ile kaplanmis 2 adet kek kalibina paylastirarak 175C de yaklasik 20-25 dakika ya da keklerin ortasina batirdiginiz kurdan temiz cikana kadar pisirin.

Beni esas korkutan suslemelere gelince, pastanin cevresi icin file badem kullandim. Uzerindeki gulleri plastik cikolatadan yaptim. Tarifi asagida... Isin bu kismi oldukca eglenceliydi aslinda. S1k1nt1li olan kismi ise gulleri yerine yerlestirmeden once erimis beyaz cikolata ile "Happy Birthday" yazisini yazmakti. Bu konuda cekimserligimi goren Zeynep, yaziyi yazmayi teklif etti. Hat calistigi ve benden daha sabit bir eli oldugu icin ben de sevincle kabul ettim. Sonucta Zeynep yaptigi isten pek memnun kalmadi, ama bence benim yapabilecegimden cok daha iyisini yapti yine de. Sonradan yaziyi bir tepsinin uzerine yazip kuruduktan sonra pastanin uzerine transfer edebilecegimiz fikri geldi aklima. Boylece yazip bozma imkanimiz olacakti, ama iste tecrube eksikliginin kurbani olduk bu ilk sefer.

Goruntu ile ilgili bir diger pismanligi ertesi sabah bol isikta pastanin uzerinde spatula izleri gorunce yasadik. Kotu degildi vaziyet ama bu izler sicak suya batirilmis ve kurulanmis bir spatula ile rahatlikla engellenebilirdi bir onceki gece. Burda da aceleciligimin kurbani oldum diyebilirim.

Eksi Kremali Ganaj

Pasta icin ben bu tarifi 2 defa cogalttim. Dikkat edilecek sey karistirma sirasinda cikolatanin hala ilik, eksi kremanin ise oda sicakliginda olmasi, yoksa cikolata parca parca katilasabilir ve kremaniz puruzsuz olmaz.
  • 340 g kucuk parcalara kesilmis aci cikolata
  • 1 2/3 bardak oda sicakliginda eksi krema (ya da fazla eksi olmayan suzme yogurt)
Cikolatayi ben mari usuluyle eritin. Biraz ilinmaga birakin. Hala ilikken eksi kremaya katin, bir spatula ile karistirarak cikolata ve kremayi butunlestirin. Hemen kullanin. Bu mumkun degilse, bekledikce koyulasacagindan kullanmadan sicak su dolu bir kaba oturtup, yavasca karistirarak yumusamasini saglayabilirsiniz.

Sabahin 2:00sinde ev halki misil misil uykudayken ben bir yandan plastik cikolatadan guller ve yapraklar yapiyor, bir yandan da pasta/kek yaparak hayatimi kazanmak zorunda olmadigim icin ne kadar sansli oldugumu dusunuyordum. Bir hobi olarak pasta ve kek yapmaktan ne kadar zevk aliyorsam, ayni isi meslek olarak yapmayi o kadar yorucu ve stresli buluyorum, arkadaslar! Yilda bir iki kere tanidiklarin dugun pastalarini yapmaga hic bir itirazim yok ama, bu isten para kazanmak pek bana gore bir is degil anlasilan. Bu ufak pastayi yapmanin benim icin en buyuk kazanci bu ders oldu.

Resim cekme fasli cok aceleye geldiginden bir cok resim bulanik cikmis maalesef. Umarim pastanin tadi iyi olmustur ve yiyenler memnun kalmistir.

Plastik Cikolata

Bu cicekler yenilebilmekle beraber, daha cok susleme amacli oldugundan en iyi cins cikolatanizi kullanmaniz gerekmez. Mesela damla cikolata ile yapabilirsiniz. Misir surubu bulunmuyorsa, belki yerine bal kullanabilirsiniz. (Sonuc konusunda garanti veremiyorum, benimki iki malzemenin de ayni kivamda olmasindan hareketle bir tahmin sadece.)
  • 170 g kucuk parcalara kesilmis cikolata
  • 3 yemek kasigi arti 1 tatli kasigi misir surubu
Cikolatayi ben mari usulu eritin. Misir surubunun hepsini --kasiga yapisan kismini da-- ekleyin. Cikolata toparlanacak. Bir top sekline getirip strece sarin. Oda sicakliginda en az 6 saat sertlesmesi icin dinlendirin. Basta cok yumusak oluyor, bekleme suresi sonunda elde bicimlendirilebilecek kivama geliyor. Eger fazla sertlesirse, elde oyun hamuru gibi ovusturarak yumusatabilirsiniz.

Beyaz cikolata ile yapmak isterseniz, misir surubunu 2 yemek kasigina indirin. Gida boyasi ekleyerek renkli cicekler yapabilirsiniz.


32 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Pastan süper ya . mesleginiz ne ??? pastacilik kursuna gittiniz mi ? Pastahanede calisiyormusunuz ?? Denedigniz pastalari aileniz icin mi yapiyorsunuz ,yoksa satiyormusunuz ? hergünde pasta yenmez ki .

6/10/2006 11:44:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Anonymous, pastayi begendiginize memnun oldum. Yuksek Elektronik Muhendisi olarak mezun oldum yillar once, ama cok uzun zamandir meslegimle ilgili bir is yapmiyorum. Pastacilik kursuna gitmedim, pastanede calismiyorum. Yaptigim pastalar ese, dosta hediye olarak yapildigi gibi evde de tuketiliyor, bazen (bu pastada oldugu gibi) siparis uzerine de yapiyorum.

Her gun olmasa da s1k s1k pasta yemege ailece hic bir itirazimiz yok ama :)

6/10/2006 11:53:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

slm,
ne cok sey kacirmisim ben senin siteni gec kesf etmekle ne cok uzuldum hayiflandim tariflerini görunce :(
Yaptigin cikolatali pasta mukemmel ötesi kenarlarini nasil susledin cok merak ettim özellikle bademleri nasil o kadar özenli dizebildin ben kenarlarina yapistiriken sinir oluyorum sen tek tekmi dizdin?Ayrica pastanin süslemelerini yaparken hangi marka krema sikma torma kullaniyorsun merak ettim...Iyi tatiller. dilerimm....

6/10/2006 02:22:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

merhaba zinnur,
hersey harika gorunuyor ellerine saglik, ailenle beraber iyi bir tatil gecirmeni diliyorum..

bu arada beyaz cikolatayla uzerine yazma konusuna gelince, martha stewart'in bir programinda bilgisayarda yaziyi diledikleri fontta yazip cikardiktan sonra yazinin uzerine parchment paper koyup onun ustune yazmis,donduktan sonrada spatula yardimiyla cikarmislardi..
sevgiler

6/10/2006 08:09:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

bir ricam olacakti..
tatil donusu tariflerini kategori olarak listeleyebilirmisin sitende, bazen eski tariflerinden birini denemek istiyorum ama tarihini bilmeyince baya zor oluyor tarifi bulmasi:)

6/10/2006 08:11:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

RedSonja, hosgeldin.

Evet, bademleri teker teker dizdim. Tahmin edebilecegin gibi oldukca s1k1c1 bir is, ama kizim yardim edince daha cabuk oldu. Eger cekilmis ceviz, badem vs kullaniyorsam teker teker yapmiyorum tabii, ama elimde file badem vardi. O gelisiguzel yapistirilinca pek iyi durmuyor.

Sikma torbam Ateco markaymis (ici plastik kapli olanlardan).

6/10/2006 09:01:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Esra, cok iyi fikirmis bu. Keske dusunebilseydim! ASlinda aceleyle ise dalmayip soyle bir Internet taramasi yapsam bulabilirdim herhalde. Artik bir dahaki sefere.

Bir arsiv yapmami zaten Isil da istemisti epey eskilerde. Bu yazin islerinden biri de o olsun.

Tesekkurler,

6/10/2006 09:04:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

blogunuzun ismindemidir yoksa yaptiginiz profesyonel pastalardanmidir ben gercektenbi pastaneniz varda orda yaptiginiz pastalarin fotograflarini yayinliyorsunuz zannetmistim. Hersey cok harika gorunuyor ellerinize saglik .

6/12/2006 01:04:00 AM  
Blogger İpek Kuscu said...

Sevgili Zinnur,
pasta için ne diyebilirim ki yine muhteşem .Plastik çikolata çok ilgimi çekti.Bol bol dinlendiğiniz çok güzel bir tatil diliyorum .Sevgiler.

6/12/2006 12:17:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Harikasin zinnur cok sabirlisinda ben senin kadar guzel pastalar yapamiyorum ama file bademi tek tek dizipte ikram ettiklerim bi cirpida yeseler cok uzulur sinir olur ama ben onlari tek tek kac saate dizmistim diye dusunurum :))

6/12/2006 02:02:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

RedSonja, cok klasik olacak ama yaptigim bir tatli/pastanin severek yenmesinin verdigi zevk herseyi bastiriyor. Isin latifesi bir yana, eminim senin icin de daha onemli olan budur. Bir de badem dizme isi o kadar uzun surmuyor aslinda, bu boy bir pasta icin iki kisi yapinca birkac dakikadan fazla almadi sanirim. Ama mesela dugun pastasi yaptigimda, hazirlama ve tuketilme sureleri arasindaki oransizlik konusunda benim de dusundugum oldu; fakat o kadar mutlu bir olay icin yapiliyor ki, yine de her turlu zahmete degecegini dusunuyorum.

6/13/2006 06:55:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Nesrin, tesekkurler. Benim pastanem senin de kesfettigin gibi sanal. Boylesi daha zahmetsiz ;)

6/13/2006 06:57:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Cilek'cigim, tesekkurler. Ben de sana guzel, dertsiz, bol dinlenme ve eglenmeli bir yaz diliyorum.

Plastik cikolata bekledikce kuruyor. Cok imrenilecek bir sey degil yemek icin ama pasta uzerindeki her seyin yenebilir cinsten olmasini isteyenler icin bir susleme secenegi olabilir.

6/13/2006 06:59:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Merhaba bu mısır şurubu nerelerde satılır?

6/18/2006 07:14:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Yasemin, hic goz korkutacak bir pasta degil bu inan. Kremasi kolay, pandispanyasi da... Suslemesi olmasa da olur, tada bir katkisi yok cunku. Tadindan sozedince, ben de hic yiyemedim siparis oldugu icin. Dogrusu bir dilim olsa ben de merakla yerdim nasil olmus diye..

6/18/2006 09:27:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Anonymous, misir surubu nerde satilir, daha dogrusu Turkiye'de bulunur mu ben de bilmiyorum. Yurt disinda yasadigim icin bu konularda pek bilgim yok. Ama misir surubu kola tarzi iceceklerde kullaniliyor, ayrica Tijen'in bir yazisinda (bu cevirimle) gecmisti. Bundan hareketle Turkiye'de bulunabilecegini dusundugum icin tarifte yer verdim. Yerine bal ya da cok yogun bir seker surubu kullanilabilecegini dusunuyorum.

6/18/2006 09:31:00 AM  
Blogger Thinker Bell said...

Sık sık ziyaret ediyorum ama bu sefer dayanamadım mesaj yazıyorum:))Bu nasıl bir pasta böyle??Bakakaldım güzelliğine.Kimbilir tadı nasıl güzeldir!Ellerinize ve emeğinize sağlık.Huzurlu ve keyifli bir tatil geçirmeniz dileğiyle...

6/24/2006 11:30:00 AM  
Blogger sahra said...

gerçekten güzel görünüyor elinize sağlık.ama ben resmini görüpte yapamadığım pastalarda hayal kırıklığına uğrarım. onun için bazen sadece resmiyle yetinmek daha iyi geliyor.

7/06/2006 03:13:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Saglik ve afiyetle buyut bebegini Nurhayat. Bizim Pastane'ye hosgeldin.

Bahsettigin miktarlari dogrudan tarifleri aldigim kitaplardan aktariyorum. Ben de yurtdisinda yasiyorum ve buradaki kitaplarda miktarlar ondalik degil kesir olarak veriliyor. Bu miktarlari olcen ozel kasiklar da var. Ama acikcasi 1/8 tatli kasigi (1 tatli kasiginin sekizde biri) diye bir olcu gectiginde ben o kasiklari kullanarak olcuyor degilim. Gozkarari bir miktar koyuyorum cogunlukla. Kucuk olculer soz konusu oldugunda bu sonucta bir probleme neden olmaz, merak etme.
Sevgiler,

9/16/2006 08:39:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

merhaba tarifleriniz çok güzeel bu pastayı yapıcam ama kabartma sodasının ne olduğunu bilmiyorum ankarada yok sanırım bunun yarine başka birşey kullanabilirmiyim

2/23/2008 12:57:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

merhaba tarifleriniz çok güzeel bu pastayı yapıcam ama kabartma sodasının ne olduğunu bilmiyorum ankarada yok sanırım bunun yarine başka birşey kullanabilirmiyim

2/23/2008 12:57:00 PM  
Blogger zinnur said...

Merhaba Isimsiz Yorumcum, guzel sozleriniz icin tesekkurler. Kabartma sodasi dedigim, karbonat olarak geciyor bircok Turkce tarifte. Bu yardimci olur mu size? Marketlerde satildigini saniyorum.
Sevgiler,

2/24/2008 08:48:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Mısır şurubu yerine bal ile denedim.İşe yarıyor.Hem de daha sağlıklı.
80 gram çikolataya bir yemek kaşığı balı azar azar ekleyerek karıştırdım,toparlandı ama aşırı bir topaklanma olmadı,ılındıktan sonra 1 saat buzdolabında beklettim.Sertleşip şekil verilecek hale geldi.Fikir için teşekkürler..

7/06/2008 09:12:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

cok güzel görünüyor ellerinize saglık :)

9/07/2008 05:29:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Pastaniz güzel görünüyor ama bir seye de deginmeden edemeyecegim. Ahci ne demek bilmiyorum yani ahhhh ceken falan galiba. Sizin demek istediginiz sanirim asci olacak. Asciyi ahci yazmak gercekten cok komik görünüyor...

9/15/2009 04:45:00 AM  
Blogger zinnur said...

Isimsiz yorumcum, hata duzeltmeniz guzel, alayci tonunuz icinse ayni seyi soyleyemeyecegim. Siz de utandiniz da mi isimsiz yorum yapma geregi hissettiniz yoksa? Duzeltmeniz mantikli ise de, ahci kelimesi dilimize enaz asci kadar yerlesmis durumda, metinde degistirmege gerek duymuyorum bu nedenle. Yine de zahmetiniz icin tesekkurler.
Sevgiler.

9/15/2009 05:06:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

merhabalar, pastalariniz cok harika gorunuyor, yalniz olculerin anlamadigim taraflari var mesela : 11 /8 bardak un ne kadr oluor?

tesekurler

11/05/2009 05:09:00 AM  
Blogger zinnur said...

Isimsiz yorumcum, kesir olarak yazilmis miktarlar bunlar. 1 bosluk 1 bolu 8 (1 1/8), 1 tam ve bir tamin sekizde biri anlamina geliyor. Ondalik kesirle yazilirsa 1.125 yani. Umarim biraz daha acik olmustur.
Sevgiler.

11/05/2009 11:59:00 AM  
Anonymous emine said...

merhaba zinnur abla.öncelikle pasta çok şahane.yalnız bi sorum olucak plastik çikolata hakkında.aynen dediğin gibi yaptım yalnız bu mısır şurubu ile glikoz arasındaki fark nedir kimisi glikozla yapın diyo kimisi mısır şurubu.ve benim çikolatam topaklandı.acaba neyi eksik yapmış olabilirim.kafam çok takıldı?

11/25/2010 03:05:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

ben pandispanya tarifinizi denedim belkide bendeki tarıflerden iyi olurda artık bu pandispanyayı uygularım diye düşündüm ama bildiğinden vazgeçmemek lazımmış çok kötü delikleri olan parçalanmış bir (kek demek daha dogru )pandispanyayla karşılaştım

1/15/2011 02:51:00 AM  
Blogger zinnur said...

Uzgunum, cok iyi sonuclar alanlar da oldu biliyorsunuz. Birkac puf noktasi var, iyi karistirmak, karistirirken hacmi sondurmemek gibi. Herhalde onlardan birinde aksilik oldu. Su linkteki klibi izlerseniz yardimci olabilir hatanin nerde oldugunu anlamak acisindan.
Sevgiler..

1/15/2011 03:41:00 AM  
Anonymous yemek tarifleri said...

guzel tarif. tebrik ederim.

8/18/2011 11:56:00 AM  

Post a Comment

<< Home