Tuesday, April 25, 2006

Zeytinli Ekmek

Bu nefis zeytinli ekmegi yapali epey oluyor. Aslinda cesitli bloglarda guzel zeytinli ekmek tarifleri verildi simdiye kadar. Bu tarifin simdiye kadar gorduklerimden farkli olan yani hamurunun zeytin parcaciklariyla birlikte yogurulmasiydi. Bu nedenle beyaz unla yapilmasina ragmen uzunca yogurma suresi sonunda esmer unla yapilmis gibi bir goruntu aldi. Tarifte hamura biraz taze nane ile sogan rendesi katiliyordu. Evde taze nane olmadigindan sogani zeytinyaginda rengi donene kadar pisirip, biraz da kuru nane ekledim. Tarifi sizlere kendi yaptigim sekliyle yazacagim. (Orijinal tarif A. E. Algar'in Classical Turkish Cooking kitabindan) Citir kabuklu, ici yumusacik ve zeytin aromali ekmegimizle Zeynep panini (bir cesit tost) yapmaga niyetlendi ama beyaz peynir ve domates esliginde yenip bittiginden ona sira gelmedi. Bu nedenle ilk firsatta yeniden yapilacaklar listeme eklenmis vaziyette...

(Malzemelerde tuz miktarini degistirdim, dikkatinizi cekerim.)

  • 1/2 bardak siyah zeytin
  • 1 1/4 tatli kasigi kuru maya
  • Fiskeyle seker
  • 1/2 bardak arti 2 yemek kasigi ilik sut
  • 2 bardaktan biraz az un
  • 1/4 bardak ince kesilmis sogan
  • 1 tatli kasigi kuru nane
  • 1/4 bardak zeytinyagi
  • 1/2 tatli kasigi tuz
Zeytinlerin cekirdeklerini cikarip ikiye bolun. Seker ve mayayi 2 kasik ilik sutte eritip ilik bir yerde 10 dakika kadar kopurmeye birakin. Bu arada 2 yemek kasigi zeytinyaginda soganlarinizi kavurun; renkleri donunce kuru naneyi ekleyip bir iki de oyle cevirin. Ununuzu buyukce bir kaseye koyun, ortasini acip, zeytinleri, 1/2 bardak sutu, tuzu, kalan zeytinyagini ve mayali karisimi ekleyin. Unlu bir zeminde hamurunuzu 10 ila 15 dakika puruzsuz ve elastik bir hal alana kadar yogurun. Yagli kaseye koyup uzerini kapatin ve ilik bir kosede, hacminin iki katina cikincaya kadar (2 saat civarinda) mayalandirin.

Bu sure sonunda hamurunuzu tekrar unlu bir zemine alip hafifce yogurun. Hafif unladiginiz kenarsiz bir firin tepsisinin uzerinde oval bir bicim verin. Keskin bir bicakla (Ayla Hanim jilet oneriyor bu is icin) ekmeginizin ustune bir kesik atin. Ust yuzeyini hafifce unlayin, nemli bir mutfak havlusu ile ortup ilik bir yerde 2 saat mayalandirin.

Bu surenin sonuna dogru firininizin icine ekmegi tasiyacak buyuklukte birkac temiz tugla koyun (ben piza yapmak icin kullandigim tasi koydum) ve firininizi 230 C ye isitin. Yarim saat kadar sonra isiyi 200C ye dusurun. Tugla ya da piza tasinin uzerine biraz un sepin (bu is icin iri taneli misir unu kullaniyoruz burada) ve firin tepsisinin uzerindeki mayalanmis ekmeginizi dikkatlice tuglalarin uzerine kaydirip 30 dakika kadar pisirin.

29 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Zinnur,bu çok güzel bir fikir.Ekmekler
pide ve pizzalar bu şekilde daha lezzetli olurlar herhalde.Bu taş veya
tuğlalar ızgara üstüne mi konuyor?
Bir de fırına ekmek pişirirken sıcak
su koyuyorduk.Bu şekilde suya gerek duyuluyor mu?Ellerine sağlık.Hayal etmesi bile güzel.

Önceki yazıda Yurdaer beyin yorumu
çok hoştu.

4/25/2006 12:05:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Munevver, tuglalar izgaranin uzerine konuyor. Hem isinin duzgun ve etkili dagilmasini sagliyor, hem de emici bir yuzey oldugu icin ekmegin altinda olusabilecek nemi emip daha kitir bir kabuk olusmasini sagliyor. Firinin icine konulan su buharli bir ortam olusturarak kabugun kitirligina katkida bulundugu gibi, hamurun ilk birkac dakika icinde biraz daha kabarmasini sagliyor bildigim kadariyla. Tugla tam olarak digerinin yerini tutar mi emin degilim; ben de merak ediyorum bu sorunun cevabini. Belki ekmek yapmak konusunda tecrubeli olan arkadaslar bir cevap verebilirler.

4/25/2006 12:59:00 PM  
Blogger Alev said...

Zinnur
Zeytinli ekmege bayilirim. Ama bu sekilde olani hic yapmamistim.

Ayrica bende firinimda tugla kullaniyorum. Bu tuglalar ile haftasonu Karadeniz pidesi partisinde buyuk sukse yaptim :) Gercekten ekmek ve pidenin tadi cok farkli oluyor. Herkese bende tavsiye ederim. Ilgilenen arkadaslar http://www.uzakkose.blogspot.com/ dan tuglalari gorebilirler.

Sevgiler

4/25/2006 02:02:00 PM  
Blogger Nezaket said...

Zinur, bende gectigimiz pazar yaptim zeytinli ekmegi. Hem kahvaltiya gelen arkadaslarimiz hemde bizimkile cok sevdiler. Bu pazar tekrar yapacagim. Taze nane ve sogan katmak cok iyi fikir, mutlaka cok guzel bir aromasi oluyordur ekmegin eminim. Tabi birde tuglada pisirince nasil guzel oluyordur kimbilir. Eline sagik Zinnur, sevgilerimle

4/25/2006 02:06:00 PM  
Blogger zinnur said...

Alev, gordum. Cok guzel olmus resimledigin de. Daha buyuk bir yuzey sagladigi icin pizza tasindan cok daha kullanisli. Ben de edineyim bir kac tane.

4/25/2006 02:31:00 PM  
Blogger zinnur said...

Nezaket, seninkinin goruntusu de cok guzel olmus, ellerine saglik. Bir baska sitede zeytinli ve cevizli ekmek tarifi gormustum. Eminim oylesi de guzel olur. Icine zeytin ve zeytinyagi girdikten sonra lezzeti garantili...

4/25/2006 02:34:00 PM  
Blogger Safran said...

Merhaba Zinnur, farklı ekmekler yapmayı ben de çok seviyorum, bu ekmek muhteşem görünüyor, ellerine sağlık...Fırında tuğla ile hiç ekmek pişirmemiştim ama bunun ekmeğin pişmesi üzerinde yarattığı etki çok güzel olmalı. Zeytin denilince aklıma hep kekik de gelir , bu güzel tarifine bir de kekik ekleyerek en kısa zamanda yapmak istiyorum, tarif için çok teşekkür ederim, sevgilerimle...

4/25/2006 11:23:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Merhaba, blogunuz çok hoş, özellikle düğün pastanıza bayıldım, bir sorum olacak pastanın üzerindekiler gerçek çiçekmi yoksa şeker hamurumu.teşekkürler

4/26/2006 12:59:00 AM  
Blogger Evren Yasa said...

Ekmegi cok begendim, denemek istiyorum ama sormak istedigim bir konu var soganli naneli karisimi hamuru yogurduktan sonra mi ekliyoruz sogumasini bekleyip, yoksa butun malzemelerle birlikte mi hemen ekliyoruz, tesekkurler

4/26/2006 04:08:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Safran, bence de kekik naneden daha cok yakisir. Un konusunda farkliliklar olabilecegi icin miktar konusunda benim verdigim olcuden ziyade kendi tecrubene kulak ver, olur mu? Kolay gelsin.

4/26/2006 04:44:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Sena, dugun pastasinin uzerinde gorduklerin gercek cicek. Gercek cicekle suslerken ciceklerin ilacsiz cinsten olmalarina dikkat etmek gerek. Bir de zehirli olan bir grup cicek var, onlardan uzak durmak lazim tabii.

4/26/2006 04:47:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Evrenbal, tum malzeme ile birlikte eklenip yoguruluyor. Tabii eklenirken sogumus olsa daha iyi. Amam miktar olarak cok az oldugu icin sicak eklense bile el yakmaz.

4/26/2006 04:49:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Selam Zinnur,

piserken ne guzel kokmustur diye gecti icimden. Ellerien saglik.

4/26/2006 09:48:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Selam Hande, dedigin gibi piserken guzel bir kokusu vardi. Rengi de guzeldi. Hemen hemen butun duyulara hitap edecek bir yonu vardi yani. Tarifin geldigi kitap sende yoksa, siddetle tavsiye ederim.

4/27/2006 07:22:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Cok tesekkur ederim Zinnur, gercekten bizim evlerde yapacak cok seyi olan bir kitaba benziyor. Ismarladim bile.Ayrica Alev`in Home Depot tuglalari da geldi :)) Belki bir ikisini grillin bir kenarinda yaz boyu arka bahcede BBQ yaparkende kullanabilirim, ne dersin? Sevgiler

4/27/2006 01:23:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Sevgil Zinnur bizim buralara has, zeytinli diye adlandırdığımız bir çesit hamur işidir, bu zeytinliler.
Yalnız biz hamuru un, sıvı yağ, yaş veya kurumaya ve sıcak su ile hazırlayıp içine bol sogan , taze veya kuru nane katıp iyice yoğurup yağlı tepside pişiriyoruz.Tabiki mayası girince. Büyük fırınlarda ise taş fırınlarda pişirilip satılıyor. Senin yaptığın ban bu fırınlardaki zeytinlileri hatırlattı. Eminim tadıda görüntüsü kadar güzel olmuştur.Ellerine sağlık.
sevgiyle ve sağlıkla kal.
canan

4/27/2006 02:21:00 PM  
Blogger vintage biscuit said...

gerçekten çok güzel görünüyor bu : )

4/28/2006 07:44:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hande'cigim, bol agiz tadli bir yaz diliyorum size. BBQ'ye tas fikrini calmakta kusur etmeyecegim tabii. Hava uygun olursa acilisi yarin bile yapabiliriz.

4/28/2006 06:45:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Sevgili Canan,tam olarak hangi yorenin ekmegi tarif ettigin? Benim yaptigim kitapta Kibris tarifi diye geciyordu. Soyledigin gibi, sizin yaptiginiza epey benziyor. Yagli tepside pismesi cok hosuma gitti fikir olarak, belki bir onceki yorumda Hande'nin yazdigi gibi tas yerlestirilmis mangalda evi hic isitmadan pisirilebilir bile...

4/28/2006 06:56:00 PM  
Blogger zinnur said...

Vintage biscuit, tadi da guzeldi. Denenmege deger bir tarif. Yorumun icin tesekkurler.

4/28/2006 06:58:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Sevgili Zinnur ,
Çok doğru bu tarif Bize kıbrıs'a has bir tarif.Bu tarifi yüksek kenarlı fırın tepsisine koyup, mayalandırıldıktan sonra pişirip kareler şeklinde dilimleyerek de yiyebilirsin.
Sevgi ve sağlıkla kal.

4/30/2006 09:35:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

sevgili zinnur,
Zeytinli tarifi kıbrıs'a özgü hellimle de yapıyoruz.Ayni malzemeyi kullanıp zeytin yerine hellim koyuyoruz.Ben bazen büyük tepsiye yarısı zeytinli, uarısı hellimli olarak hazırlıyorum. Her iki şekli de güzel oluyor. Hatta Hamurun mayası girdikten sonra küçük yuvarlaklar halinde şekillendiripte pişirebilirsin
Bu şekilde de deneyebilirsin. Şİmdiden afiyet olsun.
CAnan

4/30/2006 09:46:00 AM  
Blogger zinnur said...

Sevgili Canan, verdigin bilgi ve fikirler icin cok tesekkur ederim.
Guzel gunler dilegiyle,

4/30/2006 09:57:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

merhabalar,

Gecen gun ben paskalya coregi tarifi gormustum burada ama su an bulamiyorum hangi link adi altinda idi acaba??Lutfen iletir misin Zinnur linki bana burada ?? cok tsk. ederim simdiden

Tulin

1/30/2007 01:11:00 PM  
Blogger zinnur said...

Tulin, paskalya coregini yaptigim gunlerde, baska bloglarda da yapilmisti. O nedenle sadece resmini koymakla yetindim. Sozu gecen ileti burada; ilk paragrafta o ara pandispanya tarifi veren diger bloglara link vermisim.

Ayrica kullandigim tarifi Ingilizce blogumda yayimlamistim. Burdan ulasabilirsin.

Sevgiler,

1/30/2007 02:11:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ekmegi denedim super oldu. Hatta arkadasimin esi ekmegi yerken esine ben bu ekmege hasta oldum ne olur sende bundan yap diye soylendi:)) Bu tarifle her cesit ekmek denenebilir.

12/10/2007 02:40:00 PM  
Blogger zinnur said...

Anonymous, cok sevindim iyi sonuc almaniza. Arkadaslariniza da, size de afiyet olsun.

12/10/2007 07:44:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

HEVESLI gercekten emek isteyen sevgiyle yapilan cok guzel bir lezeet sadece malzemenin miktarlari tabii tamami degil bazilari kisiden kisiye degisiyor zate mayali olan herseyin lezzeti guzel oluyor bende yuvamaya kullaniyorum tarife gore kurusunu bazen yas mayasini kullaniyorum cok guzel oluyor gecenlerde arkadasimda zeytinli ekmek yapmis oda yuvamaya kullaniyor muhtesemdi sizinkide cok guzel gorunuyor ellerinize emeginize saglik umarim afiyetle yemissinizdir

11/30/2009 03:12:00 PM  
Anonymous yemek tarifleri said...

guzel tarif. tebrik ederim.

8/18/2011 09:32:00 AM  

Post a Comment

<< Home