Sunday, November 16, 2008

Guz Baharatlariyla Kabak Receli

Sevgili arkadasim Munevver, bu receli iki defa yapmis. Ikinci denemesinde, tarifte degisiklikler yapip, daha iyi bir sonuc almis. Yapmak isteyeceklere yol gosterir dusuncesiyle, bana yazdigi mesaji asagi kopyaliyorum:

"Bu kez, kabaklari sekerle bir gece beklettim. Suyunu birakti tabi. Sabahleyin, portakal suyu, baharatlar ve ayva püresi ile hizli ateste kaynattim Evde eksi elma olmadigi icin ayva ve portakalli recelde oldugu gibi ayva püresi kullandim. Bu kez kenarlari kitirlasmadi. Yumusak oldu. Tad yine nefis. Baharatlarin ve ayvanin etkisiyle koku da güzeldi. Sahi biraz da karanfil ekledim. Kivami da tam yerindeydi."

Christine Ferber'in kitabindan recel denemelerim devam ediyor. Bu konu ne kadar ilginizi cekiyor bilemiyorum ama yorumlarda bazi recellere pektin bazi olarak eklenilen Yesil Elma Marmeladinin tarifini verecegime soz vermistim. Son yaptigim Baharatli Kabak Recelinde Yesil Elma Marmeladini kullaninca, her ikisinin de tarifini yazmaga karar verdim.

Bu receli buralarda Butternut Squash olarak bilenen bir kabak turuyle yaptim. Bircogumuzun kanaatince, lezzet olarak bizim memleketin kabagina en cok benzeyen bu. Yalniz baharatlardan dolayi, kullanilan sebzenin kabak oldugunu anlamak cok kolay olmuyor. Mesela Yurdaer once ayva receli sandi, ancak ikinci tahmini kabak oldu. Ne receli oldugu bariz olmasa bile, guz baharatlarini seviyorsaniz, sanirim bu receli de seversiniz.

Kullanilan teknik, daha once tarifini verdigim Ayva Receli ile ayni: kaynama noktasina getirilen recel karisimi, bir gece bekletiliyor. Bu sekilde meyva/sebzenin suyunu salip, recelin sulu kismina lezzet katmasi saglaniyor. Pisirme islemi ertesi gun tamamlaniyor. Yalniz, bu bekleme sirasinda recelin taneleri fazla su salip, sertlesebiliyor. Bu durum Ayva Recelinde de basima geldi. Onune nasil gecilecegini henuz cozebilmis degilim. Belki tanenin cok yumusayip dagilmasindansa, tercih edilebilecek bir durum. Bu konuda dusunce ve onerileriniz varsa, bilmek isterim.

Son bir not: belki benim elma marmeladim yeterince etkili olmadigindan, belki tarifte yaptigim degisiklikler ya da kabagin cesidinden, benim recelimin koyulasmasi ve tanelerin yumusamasi icin, pisirme suresini daha uzun tutmam gerekti. Size tarifi kitaptaki gibi verdim. Kendi malzemenize gore ayarlamaniz gerekebilir.
  • 1 kg kabak, kabuklar ve cekirdekler ayiklandiktan sonra elde net 600 g kalmali
  • 800 g seker
  • 400 g sarap (ben bunu yerine daha az miktarda taze s1k1lm1s portakal suyu kullandim.)
  • 1 kucuk limonun suyu
  • 3/8 tatli kasigi tarcin
  • 3/8 tatli kasigi kakule
  • 3/8 tatli kasigi muskat
  • 200 g Yesil Elma Marmeladi (tarifi asagida)
Kabagi once ortadan ikiye kesin, sonra 8 dilime ayirin. Kabuk ve cekirdekleri ayikladiktan sonra --ki isin en zor kismi da bu olsa gerek, kabagi minik kuplere kesin. Receli yapacaginiz tencerede, kesilmis kabagi, sekeri, portakal ve limon suyu ile baharatlarinizi karistirin. Karisimi hafif hafif kaynamaga baslayincaya kadar isitin. Bu asamada, hemen bir kaseye aktarip, agzini bir pisirme kagidi ile kapatin ve bir gece buzdolabinda dinlendirin.

Ertesi gun, karisimi yine tencereye alin. Icine elma marmeladini ekleyin, ve yavas yavas karistirarak yine kaynama noktasina getirin. Kopugunu alin ve devamli karistirarak, yuksek ateste 5 ila 10 dakika pisirin. Koyulugu kontrol edin. Son bir tasim daha kaynatip, sterilize edilmis sise veya kavanozlara aktarip, agizlarini s1k1ca kapayin.

Yesil Elma Marmeladi
  • 1,5 kg yesil elma (mumkunse tam olgunlasmamis, cok yesil elmalari tercih edin.)
  • 1 kg seker
  • 1,5 kg su
  • 1 kucuk limonun suyu
Elmalari soguk suda yikayin. Saplarini cikardiktan sonra, soymadan dorde kesin. Cekirdek yataklarini da ayiklamadan birakin. Bir tencereye yerlestirip, uzerlerini kapatacak sekilde su ekleyin. Kaynama noktasina getirin, altini kisip, yarim saat hafif hafif kaynatin.

Icine ince tulbent yayilmis bir suzgece elmalari dokun. Kasigin tersiyle elmalari hafifce bastirarak, suyu suzun. Elma suyunu, ikinci bir defa, islatilip s1k1lm1s tulbentten gecirin. Elma suyunun 1 litresini ayirin; seker ve limon suyu ile bir tencereye alin. Kaynama noktasina getirin, kopugunu alin ve yuksek ateste 5 ila 10 dakika kaynatin. Gerekiyorsa yine kopugunu alin. Tekrar kaynatip, koyulugunu kontrol edin. Kavanozlara bosaltip, agizlarini s1k1ca kapayin.

Pismis elmalari, bir suzgecten gecirdikten sonra, seker ve baharat ilavesiyle kullanabilirsiniz.

12 Comments:

Blogger HADİYE said...

Merhaba,

Kabak reçeli yada tatlısı bol cevizle bizdede sevilir.Bir farklı yöntende küp küp kesilmiş kabaklar bir gece kireç suyunda bekletilip ertesi gün bu sudan alınıp yıkanarak şekerle kaynatılarak yapılır.Sıcak sıcak kavanozlara konup ağzı sıkıca kapatılır.Ve ihtiyaç oldukça bir tanesi açılıp kabak tatlısı olarak ikram edilir.

Sevgilerimle*

11/17/2008 12:10:00 AM  
Blogger zarpandit said...

süper tarifler yine bizim pastahane!
bende gecenlerde ilk reçel denememi yaptım guzel oldu kannımca ya da yiyen beni kandırdı :))

11/17/2008 12:16:00 AM  
Blogger Blogger Sofrası said...

Merhaba Bizim Pastane,

Sizi Blogger Sofrası’na davet etmek istiyoruz, ama size ulaşamıyoruz...

23 Kasım Pazar günü saat 10.00’da, Marmara Yelken Kulübü’ndeki Blogger Sofrası’na gelmeye ne dersiniz?

Blogger Sofrası, UNO’nun sizinle bir buluşması... Önce sizi soframızda ağırlıyoruz, sonra da sizin hikayenize konuk oluyoruz.

Ayrıntılı bilgi için: http://bloggersofrasi.blogspot.com

11/17/2008 12:58:00 AM  
Blogger zinnur said...

Hadiye, kirecte kabagi ben de cok seviyorum. Epey de ugrastim yapmaga ama kendi yaptiklarimda, Ciya'da yedigimin tadini ve goruntusunu kesinlikle bulamadim. Onlarinki seffaf ve parlak, hem de kitir oluyordu. Gercekten nefis bir tatli.
Sevgiler,

11/17/2008 03:38:00 AM  
Blogger zinnur said...

Zarpandit:), ellerine saglik, eminim guzel olmustur. Yorumun icin tesekkurler.

11/17/2008 03:39:00 AM  
Blogger zinnur said...

Blogger Sofrasi, nazik davetiniz icin tesekkurler. New Yorkta yasiyorum, o tarihlerde Turkiye'de olmam maalesef mumkun degil.

11/17/2008 03:41:00 AM  
Blogger Pelin said...

Zinnurcuğum,
Hiç reçel yapmayı denemedim ama senin tariflerinle tereddüt etmeden gözü kapalı yaparım. Ayva reçeliyle başlamayı düşünüyorum.
Sevgiler

11/17/2008 05:29:00 AM  
Blogger zinnur said...

Pelin, bu yasima kadar ben de yapmadim. Kahvaltida tuzlu tercihimdir. Ama recel yapmak zevkliymis, hele elimdeki kitapta oldugu gibi farkli recel tarifleriyle. Simdi sirada kuru meyvali ve yemisli bir recel tarifi var. Umarim onu da begenirsin.
Sevgiler,

11/19/2008 06:01:00 AM  
Blogger zinnur said...

Pelin, bu yasima kadar ben de yapmadim. Kahvaltida tuzlu tercihimdir. Ama recel yapmak zevkliymis, hele elimdeki kitapta oldugu gibi farkli recel tarifleriyle. Simdi sirada kuru meyvali ve yemisli bir recel tarifi var. Umarim onu da begenirsin.
Sevgiler,

11/19/2008 06:01:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Sevgili Zinnur, Elma receli tarifini verdigin icin cok tesekkur etmek istedim. Kabak receli de bonus olmus, bence receller harika bir konu. Annelerimizin yaptigi ev recellerini hatirlatiyor. Bir onceki yaz farmer's market'dan aldigim seftalileri 1-2 T taze zencefil (ginger) ve saniyorum biraz da kirmizi uzum koymustum pektin olsun diye - hem renk hem de tad bakimindan sonuc gercekten guzeldi. Zencefil ile aram pek iyi degildir ona ragmen. Denersen 1T ile basla. Thanksgiving'den hemen once de yeni kesfettigim bir seyi paylasayim. Son zamanlarda balkabagi peykek ve balkabagi pudding yapiyorum. Evde kuru zencefil olmadigi icin, tazesini rendeledim koydum. Her iki tatliyi da yiyenler cok begendiler. Kuru ginger isteyen tatlilarina bir dene begeneceksin. Sana ve Zeynep'e cok selamlar, guzel bir Thanksgiving diliyorum. :-) - Mine

11/25/2008 08:22:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

kabak reçeli tarifinizi yazalı neredeyse 1 yıl olmuş ama ben yeni rastladım. oldukça lezzetli görünüyor. denemeden önce bir sorum olacak:
bir arkadaşım bahçemde yetiştirdiğim sakız kabaklarını görünce bunları normal yenecek büyüklükte değil de tamamen olgunlaşmasını bekleyip (tatlı kabağı gibi) ondan sonra çekirdeklerini çıkararak reçel yaparsam daha lezzetli olacağını söyledi. bu konuda bir fikri olan varsa ve bilgilendirirse çok memnun olurum. selam ve muhabbetle,

9/08/2009 12:48:00 AM  
Anonymous yemek tarifleri said...

guzel tarif. tebrik ederim.

8/18/2011 12:24:00 PM  

Post a Comment

<< Home