Thursday, November 06, 2008

Biraz Ondan, Biraz Bundan

Cocuklugumda bana en sevdigim tatlinin ne oldugunu sorsaniz, alacaginiz cevap "elma tatlisi" olurdu kesinlikle. Belki sizde de yapilirdi; sekerle pismis parca elmalarin uzerinde yumurtayla zenginlestirilmis bir puding kati ve en ustte bol cekilmis findik.. Yillardir annemin elinden yemek kismet olmadigi gibi, kendim de yapmadim. Pastalardan, kurabiyelerden sira gelmedi bir turlu.

Daha onceki bir iletide yazmistim; coluk cocuk elma toplamaga gittik Ekim ortasinda. Cesit cesit elmayla donduk, kimi yenmek, kimi tatli yapmak icin elverisliydi. Cogunu tukettik de, geride 5-6 tane iri sari elma kaldi. Cinslerinden dolayi tatli yapmaga cok elverisli olmadiklari gibi, beklerken biraz berelendikleri icin, kimse yemege de yanasmiyordu. Iste bu elmalardan yaptim annemin elma tatlisini. Bu bahaneyle, kullanma tarihinin sonuna yaklasan sutu de kullanma firsati cikti. Bir tasla iki kus! Tahmin ettigim gibi, elmalar piserken sekillerini koruyamadilar ve elma puresine donustuler. O nedenle, benim tatlim goruntu olarak anneminkinden farkli oldu ama lezzet ayni lezzetti kesinlikle. Ilk lokmayla cocukluguma dondum. Hatta elma tatlisi yemekten, dogru durust resmini bile cekemedim. Yukarda gordugunuz karanlik resim, bu halimin delilidir. Belki cogunuzun asina oldugu bu tatlinin tarifini vermeyecegim, ama Basak'in su tarifi, benim yaptigima oldukca yakin.

Baska neler yaptigimi soracak olursaniz, benim icin uc sayilabilecek bir mutfak macerasina girisip, yesil domates receli yaptigimi ekleyebilirim. Komsum Fatma, bahcesinin son mahsulu olan yesil domateslerini getirdi bana. Kizaramayacaklari ayan beyan olmustu artik, ama ne o, ne de ben atmaya kiyamadik. Sonucta buyukleri Tarcinli Yesil Domates Receline donustu, ceri domatesleriyle de, tursu kurdum. Tursuyu daha tadamadik; recele gelince, hep olsa da yesem diyecegim bir sey cikmadi ortaya belki, ama fena da degildi. Alisilagelmisin disinda bir lezzet oldugu kesin. Arzu ederseniz, tarifini paylasabilirim. Bu arada Dilek de bir yesil domates receli yapmis, iletisine burdan ulasabilirsiniz.

Zeynep'in okul projesi ile ilgili olarak neler yaptigini merak edenleriniz vardir belki. Gecen hafta onun narin ve guzel ellerinden, yukarda resmini gordugunuz tatliyi yedik. Fransiz mutfaginin meshur Paris-Brest'i uzerine bir cesitleme. Bu tarifde dolgu olarak muzla birlikte iki farkli krema (krem santi ile findik pralini ve tereyag katkili pastaci kremasi) kullaniliyordu. Paris-Brest'in adini nerden aldigini ogrenmek ve farkli bir $u hamuru tarifi almak icin, Dilek'in Findikli Ruzgar Gulu girisine bakabilirsiniz. Zeynep'in hazirladigi $u hamuru firindan ciktiginda pek kitir degildi ve ici tam pismemisti. Bu nedenle bir daha denenmesine karar verildiyse de, tatlinin son hali gercekten lezzetliydi ve hamurun kusurlarini affettirdi. Yalniz tatli hava karardiktan sonra yapildigi icin, resmi ister istemez icerde ve (kagit pecete ile ortulmus) flasla cekildi. Tabii resimler yuzumuzu guldurmedi, ne var ki tatlinin da ertesi sabaha omru vefa etmedi. Bu tatliyi bir daha yapmak ve tarifini sizinle paylasmak isterim. O zaman kesilmemis haliyle resimlemek de mumkun olur belki.

Hepinize guzel bir Pazar gunu dilegiyle...

15 Comments:

Blogger Turuncu Mikser said...

domates receli eminim cok guzel olmustur,gecenlerde bir restaurantda mardin yoresine ait guneste kurutulmus domates tatlisi yedim kaymakli,gercekten cok guzeldi,tahminimin otesinde,boyle ayva tatlisindan cok daha hafif ve yumusak olmustu,bu yuzden receli de cok olumlu geliyor kulagima,ilk firsatta deneyecegim, ellerinize saglik: )

11/09/2008 02:31:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Elma tatlısının karanlık resimler bile iştah açıcı duruyor.
Ellerinize sağlık

11/09/2008 03:07:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

merhaba benim pastanem icin macaron ve cheesecake ureticisine ihtiyacim var. Suan icin gunde 100 adet macaron ve 5 cesit cheesecake istiyorum.farkli tatlarada acigim. ozellikle sizin verdiginiz tariflerdeki, hafif ve benim dusundugum tarzda evde veya ufak pastanesinde bunlari yapip bana verebilecek biri nasil bulabilirim. Bana yardmci olursaniz cok seviniirm. melkocakaya@hotmail.com.
(Macaron kesinlikle olmali)

11/09/2008 08:42:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Zeynep'in ve senin ellerine saglik.Tum tarifler harika gorunuyor.Dolapta curumemek icin direnen elmalarimi nasil degerlendirecegimi buldum galiba:)
SUMEYYE

11/11/2008 07:59:00 AM  
Blogger sevdamavisi said...

Zinnurcuğum,
ellerine sağlık nefis olmuş tatlılar. sevgiler.

11/13/2008 01:01:00 AM  
Blogger Asli :) said...

Enfes görünüyor,eminim cok güzeldir :)

11/13/2008 10:18:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Sevgili Zinnur, Yesil Elma marmelati icin kullandigin oranlari ve pisme suresini yazabilir misin? Cok selamlar.

11/15/2008 04:08:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Offf süperrr görünüyorlarrr.Elinize sağlık.

11/15/2008 11:48:00 PM  
Blogger zinnur said...

Cafe Chocolatte, ben de Ciya'da domates tatlisi yemistim ama bilmesem taniyamazdim domates oldugunu. Hosuma gitmisti. Kullandigim kitapta baska domates receli tarifleri de var. Onlari da denemek istiyorum. Bu receli tadanlar, incir receline benzettiler biraz. Yine yapmayi dusunebilirim, yalniz ortada yesil domates kalmadi. Artik bir dahaki seneye..
Sevgiler,

11/17/2008 03:45:00 AM  
Blogger zinnur said...

Hayatin Ta Kendisi Lokantasi, ah o elma tatlisi simdi olsa da yesem. Bir daha yapacagim galiba :) Bunca yildir yemeden nasil durmusum bilmem
Sevgiler,

11/17/2008 03:48:00 AM  
Blogger zinnur said...

Sevgili Anonymous, benim de bir isverene ihtiyacim var ama, ben mi gelsem oraya, siz mi gelirsiniz buraya :) Saka bir yana, Amerika'da yasadigim icin, size yardimci olmam imkansiz. Umarim ben bu yoruma cevap verene kadar ihtiyacinizi karsilamissinizdir. Size hayirli isler ve bol kazanc diliyorum.
Sevgiler,

11/17/2008 03:49:00 AM  
Blogger zinnur said...

Sumeyye, denersen memnun kalacaksin o elma tatlisini. Hem hafif, hem de kolay.
Sevgiler,

11/17/2008 03:50:00 AM  
Blogger zinnur said...

Sevda Mavisi ve Asli, ikinize de cok tesekkur ederim.
Sevgiler,

11/17/2008 03:51:00 AM  
Blogger zinnur said...

Mine, bugun yeni bir ileti olarak yazdim. Ek bilgi olarak, dondurulabiliyor. Kitapta 7 oz (198 g) luk porsiyonlarda kullaniliyordu. Ben de o miktarlarda posetleyip, buzluga attim.
Sevgiler,

11/17/2008 03:53:00 AM  
Blogger zinnur said...

Mutfak Cini, cok tesekkur ederim.
Sevgiler,

11/17/2008 03:54:00 AM  

Post a Comment

<< Home