Thursday, December 07, 2006

Balli Bademli Alman Pastasi (Mayali Hamur ile)

Gecmiste cok sevdigim tatlilardan biri de Alman Pastasiydi... Hatta konu Alman Pastasini kardeslerimle paylasmak olunca, 4 yasindaki kizim Rana'nin kimi zaman arkadaslariyla oynarken takindigi ve hic hosuma gitmeyen bazi tavirlari sergilerken bulurdum kendimi... Ustelik ben o zamanlar 4 yasinda da degildim! Aradan zaman gecti. Ya ogrencilik yillarimda cok yedigimden, ya da kendi adima utanc verici anilari cagristirdigindan, sonralari hic "Alman Pastasi alip da yesem!" demedigim gibi, kendim yapmaya da kalkismadim. Taa ki 2 yil kadar once, Mine'nin Balli-Bademli Alman Pastasi tarifini gorene kadar... O zamanlar blog olayiyla yeni tanismistim ve kendi blogum yoktu henuz. Bu tatli bloglardan denedigim ilk tariflerden biridir, hatta resmini bile cekmistim yaptigimda. Mine'nin tarifinde kek hamuru kullaniliyordu. Daha sonra Nick Malgieri'nin Perfect Cakes kitabinda, ayni pastanin mayali hamurla yapilan seklini gorunce onu da denemek istedim, kismet bu haftayaymis.

Bu pastada pratik bir briyos hamuru kullaniliyor. Buyuk hazneli mutfak robotu olanlar icin yapimi oldukca kolay. Benim robotum hamurun tamamini hazirlamak icin kucuk geldi, dolayisiyla tarife bire bir uyamadim ve son asamada Kitchenaid'imi devreye sokmam gerekti. Bundan mi bilmiyorum, pastada hafif bir maya tadi aldim. Cocuklar ve esim farketmemisler gerci. Pastaci kremasi ve balli bademleri hamurun mayalanmasini beklerken yaptim. Havalar cok soguk oldugu icin nerdeyse buzluk gibi olan balkonda kisa surede sogudular. Ama buzdolabinda ya da oda sicakliginda sogutacaksaniz, en azindan pastaci kremasini onden yapmakta fayda var.

Cikolatali Pasta Yahoo grubumuzda Figen'e Alman Pastasi tarifi verecegimi yazmistim bir kac hafta once. Dolayisiyla tarif yazmama kararimi bu defaligina bozarak Alman Pastasinin tarifini ekliyecegim. Icinde un, seker ve nisasta gibi ulkeden ulkeye farkeden malzemelerin bulundugu diger tariflerimde oldugu gibi, bu tarifte de yazdigim miktarlardan ziyade kendi sagduyunuza kulak vermenizi tavsiye ediyorum.
  • Kolay briyos hamuru (tarifi asagida)
  • Balli Bademler (tarifi asagida)
  • Pastaci Kremasi (tarifi asagida)
23 ya da 25 cm lik kelepceli kalibinizi yaglayin, dibine uygun buyuklukte pisirme kagidi kesip yerlestirin. Sizma olmasini onlemek icin kalibin altini aliminyumla sarin, ve ek bir onlem olarak bir firin tepsisinin icinde firinlayin.

Briyos hamurun ustunun eksiz olmasina dikkat ederek yuvarlayin. Bir mutfak havlusuyla kapatip, 5 dakika dinlendirin. Sonra kalibinizin icine duzgunce yerlestirin. Hamurun yuzeyini bir catalla 2-3 cm aralikla delin. Yine havlu ile ustunu orterek 30 dakika kadar mayalanmaya birakin. Bu sure sonunda ustunu acin ve 20 dakika kadar da buzdolabinda dinlendirin. (Sanirim bir sonraki asamada balli bademler uzerine yerlestirilirken, hamurun sonmeyecek sekilde sertlesmesi icin yapiliyor bu basamak.)

Firininizi 175 C ye isitin. Buzdolabindan cikarttiginiz hamurun yuzeyini bir kasik ya da spatula ile kaldirdiginiz balli bademlerle parca parca kaplayin. 30 dakika kadar, ya da balli bademler karamel rengi alip, ortaya saplanan kurdan temiz cikana kadar pisirin. 10 dakika soguttuktan sonra, once keskin bir bicakla kenarlari kaliptan kurtararak, pastayi kaliptan cikarin. Tersyuz edip altindaki pisirma kagidini siyirin ve tatlinizi bir izgara uzerinde tamamen sogumaga birakin.

Soguduktan sonra, pastanizi ikiye kesin. Alt kati servis tabaginiza alin. Bu asamada sogumus olmasi gereken pastaci kremanizi 10 saniye kadar cirpin ve servis tabagindaki alt katin uzerine duzgunce yayin. Ust kati, arzunuza gore 10 ila 12 esit parcaya kesin ve bu parcalari teker teker kremanin uzerine koyarak pastanizi son haline getirin. Ust katin bu sekilde onden kesilmesi olayi, servis sirasinda yol gosterici oldugu gibi, dilimler kesilirken pastaci kremasinin tasmasini da engelliyor.


Kolay Briyos Hamuru

  • 1/2 bardak sut
  • 2 1/2 tatli kasigi kuru maya
  • 2 1/4 bardak un
  • 85 g tereyagi, 6 ila 8 parcaya ayrilmis olacak
  • 3 yemek kasigi seker
  • 1/2 tatli kasigi tuz
  • 2 yumurta
Sutu ilitin. Kucuk bir kaseye alip, icine mayayi katin. Sonra unun 1 bardak kadarini ekleyip karistirin. Uzerini ortup, diger malzemeyi hazirlarken bekletin.

Tereyag, seker ve tuzu mutfak robotunuza alin. Robotunuzu 1 saniyelik surelerle calistirarak (ve arada karisimi s1k s1k altust ederek) yumusak ve putursuz bir goruntu elde edinceye kadar cekin. Teker teker yumurtalari ekleyin, ve her seferinde malzeme butunlesinceye kadar cekin. Eger puturlu bir goruntu varsa (ozellikle yumurtalariniz buzdolabindan cikmissa olabiliyor), 1 dakika surekli robotu calistirarak puturleri yok etmege calsin. Yine de kalan puturleri ise onemsemeyin.

Kalan 1 1/4 bardak unu ve beklettiginiz sutlu, mayali hamuru robotunuzdaki tereyagli ve yumurtali karisima ekleyin. Spatula ile altust edip, 1 saniyelik surelerle robotunuzu calistirin. Yumusak ve duzgun bir hamur elde ettiginizi gordukten sonra da surekli olarak 15 saniye calistirarak hamurunuzu tamamlayin.

Hamuru robottan cikarip, hafif unlanmis bir yuzeye alin. Yapiskanca bir hamur oldugunu goreceksiniz. Birkac kere yogurarak elastikiyet kazandirin. Briyos hamurunuz artik yukardaki tarifte kullanilmaga hazir durumda.

Balli Bademler
  • 85 g tuzsuz tereyagi
  • 1/4 bardak seker
  • 1/4 bardak bal
  • 1 bardak file badem
Isiya dayanikli bir tepsiyi yaglayip bir kenara birakin. Seker, bal ve tereyagini ufak bir sahana alin. Dusuk isida, devamli karistirarak kaynama noktasina getirin. Bademleri karistirip atesten alin. Hazirladiginiz tepsiye (pasta icin kullanacaginiz kelepceli kalibin boyutunda) dokup, sogumaga birakin.

Pastaci Kremasi
  • 1 bardak sut
  • 1/4 bardak seker
  • 2 yemek kasigi misir nisastasi
  • 4 yumurta sarisi
  • 2 tatli kasigi vanilya
  • 85 g kadar (ya da ne kadarina kalbiniz dayanirsa) yumusak tereyagi
Sutun 3/4 bardak kadarini sekerle karistirip bir sahana alin. Orta ateste, ara sira karistirarak sekerin erimesini saglayin ve kaynama noktasina kadar isitin.

Ote yandan kalan 1/4 bardak sut ile nisastayi puruzsuz olana kadar karistirin. Yumurta sarilarini da ekleyip, cirpin. Sicak sutu ince bir serit halinde nisastali karisima eklerken, bir yandan da telle cirpmaya devam edin. Hepsi karistiktan sonra, sahana geri dokup, agir ateste ve devamli telle cirparak pisirin. Kaynama noktasina geldikten sonra da, devamli ve hizli sekilde cirparak, 30 saniye kadar pisirmege devam edin. Atesten alin ve vanilya ile tatlandirin. Tereyagini 6 ila 8 parcaya ayirin, parcalari teker teker ekleyip, bir yandan telle cirparak kremaya yedirin. Ufak bir kaseye alin, yuzeyine degecek sekilde strecle kaplayip sogutun. Ya da sicak krema ile strecin temas etmesini sihhi nedenlerle tercih etmiyorsaniz, mikserde cirparak sogutun. (Bu islem soguma sirasinda yuzeyde kabuklasma olmamasi icin yapiliyor.) Buzdolabinda 2 saat kadar bekledikten sonra, kremaniz yukardaki tarifte kullanilmaga hazir hale gelecektir.


26 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Cok lezzetli gorunuyor, ellerine saglik.

12/09/2006 08:28:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Zinnurcuğum;

Bundan 15-20 gün önce misafirliğe giderken götürmek için son dakikada kakaolu kek yaptım. Ama kalıba yapışıp çıkmadığı için pastahane yoluna düştüm. Neyse oradan bademli bir pasta aldım. O ne lezzetti öyle. Şimdi misafir gelse de o pastadan yapsam diye bakınıyorum. Senin pastayı görünce yine canım istedi görüyor musun...

12/09/2006 10:48:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Tesekkurler, Nilay :)

12/10/2006 05:58:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Sevgili Devletsah, icine badem giren seylere ben de bayiliyorum. Simdi de senin bademli pasta tarifini dort gozle bekliyorum.

Bol agiz tadli gunler dilegiyle,

12/10/2006 06:00:00 AM  
Blogger ZeYNeP said...

Zinnur cugum teşekkür ederim:)Yayınlamısısn sağolasın, ben henuz geldim , malum haftasonu yine calısıyorum.

Zinnur um bu ne tarif boyle ? Hani değişik olsun dedim ama bu benim "değişik" ifademi de aştı:) ellerine kollarına saglık, cok guzel bir pasta bu, umarım yapabilirim .
Tekrar teşekkürler,

Sevgilerimle,
Figen

12/10/2006 07:09:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Sevgili Figen, sen benden iyisini yaparsin, eminim. Benim emektar mutfak robotuma fazla geldi hamur, ama tahminimce senin robotun altindan kalkar bu isin. Robotta yapilabildigi icin pratik bir hamur aslinda. Ustunun bademi yapilmayip, bizim bildigimiz Alman pastasindaki gibi pudra sekeri elenebilir. Beni tek dusunduren un farkindan cikabilecek problemler.
Guzel bir hafta dilegiyle,

12/10/2006 04:39:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Çok Ellerine sağlık çok güzel görünüyor, bu arada blogumu açtığımdan bu yana linklerimde mevcutsun. Sende eklersen sevinirim.

12/11/2006 11:32:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Sagol Pembeli. Ilk firsatta ekleyecegim.
Sevgiler,

12/12/2006 10:23:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Zinnur ben yokken neler olmus bitmis buralarda boyle?

Gitmelere karar vermissin. Hos ben sicak havalarda tatli seylerin resmine bile bakamayan biri oldugumdan epeydir ugrayamiyordum. Ama temelli gitmedigini gordugume cok sevindim. Bu arada New York`a tasinmadiysak da tasindik baska bir eyalete, Ann Arbor`u ozluyorum.

Esine cocuklara ve sana sevgiler, selamlar.

12/14/2006 04:52:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hande'cigim, dogrusu merak etmistim, nerelerdesin diye. Hatta acaba istemeden yanlis bir sey mi yaptim diye aklimdan gecmedi de degil. Neyse, sukur kavusturana :)Yeni eyaletinizde gule gule oturun.

Hepimizden selam ve sevgiler,

12/15/2006 09:15:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Merhaba Zinnur, eline saglik. Alman pastasindaki krema cok sevdigim bir tattir, acaba profiterolun icine de gider mi dersin?

12/20/2006 12:29:00 AM  
Blogger zinnur said...

Berrin, bence kivam olarak gayet uygun. Ayrica tuple s1kmaya da elverisli bir krema. Lezzeti de guzeldi, yumurta sarisi kokusuna duyarli olan esime ozellikle sordum, koku almadigini soyledi. Sanirim denersen memnun kalirsin.
Sevgiler,

12/20/2006 07:55:00 AM  
Blogger Burçin'in Denemeleri said...

Zinnur,
Canım şu anda öyle istiyor ki bu pastadan işi gücü bıraktım yıllar önce yediğim, damak tadıma uygun tarifi aramaya koyuldum. Pandispanya kısmının kek gibi olduğu alman pastalarını sevmiyorum. Hazır aldığımız pastalarda olduğu gibi biraz sert, çörek kıvamında olunca hoşuma gidiyor. Bu açıdan pandispanya kısmı için senin kolay brioche tarifin çok isabetli olacak diye düşünüyorum. İlk fırsatta deneyeceğim. Senin pasta harika görünüyor. Ellerine sağlık ve her zamanki gibi detaylı ve incelikli anlatımın için çok teşekkürler.

Kucak dolusu sevgiler...

9/02/2008 03:01:00 AM  
Blogger BEDİA KUKUL said...

alman pastasını çok seviyorum ama kekinde mahlep kokusu olmalı ve yumuşak kabuksuz bir kek olmalı, brioş hamuru lafını duyunca acaba üstü kıtır bir kekmi diye düşündüm,umarım pofuduk bir kektir?? yardımcı olursanız içine mahlep koyup tarifi uygulamayı düşünüyorum bide badem yerine üzeri çikolatalı yapıcam, buzdolabında soğutmaya gerek kalmaz sanırım??

2/17/2009 02:05:00 PM  
Blogger zinnur said...

Gulmira, briyos yumurtadan yana zengin, yumusak bir mayali ekmek turu. Paskalya coregini andiriyor. Yalniz itiraf etmeliyim ki, bunu yapali cok zaman gecti ve tam olarak nasil oldugunu hatirlamiyorum artik. Cikolatalisi da guzel olur eminim ki, gerci uzerindeki balli bademler bu hamurisinin .en guzel yanlarindan biriydi
Kolay gelsin.

2/17/2009 03:14:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

HEVESLI cok guzel ellerinize saglik

11/30/2009 03:36:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

zinnur hanimcim merhabalar.
bu guzel tarifinizde ben un miktarini az getirdim.
yani 1 bardak falan ilave etmeye mecbur kaldim.tam olarak 3,1/4 bardak oldu yanlis mi yapmisim?
cunku hamur cok yapiskandi.birde badem olmazsa ceviz olurmu?
yoksa sadece badem ile olmali?
sonsuz tesekkurler.ayla

6/17/2010 06:52:00 AM  
Blogger zinnur said...

Ayla,kusura bakma, gecmis gun diye tam hatirlayamadim. Gerci bildigim kadariyla briyos hamuru biraz yapiskan olur. Umarim yaptigin ayarlama ile iyi sonuc elde etmissindir ve hamur kabarmistir. Un arttirilinca ilk akla gelen olabilecek aksilik, mayanin yetersiz gelip hamurun fazla kavbarmamasi oluyor cunku. Badem yerine ceviz de kullanabilirsin. Badem olmazsa olmazi degil bu tatlinin.
Sevgiler...

6/17/2010 09:06:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

zinnur hanim cevapladiginiz icin bilemezsiniz nasil sevindimcoktan yeni tarif olmamazligindan dolayi siteye bas vurmuyorsunuz dusunmustum.
sizi cok opuyorum.
ceviz kullandim.ama un artik olmasina agmen iyice kabardi.
sadece bir seyde suphem var...oda unun azicik kepekli oldugunu dusunuyorum cunku acik undu...
belki ondan dolayi cok almis.
yinede sonsuz tesekkurler.kendinizde sitenizde bitane....ayla

6/17/2010 09:13:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Tariflerinizi takip ediyorum. Arada bir yapıyorum bazılarını. Süper sonuçlar elde ediyorum, teşekkür ederim.

Alman pastasını dün yaptım. Genel olarak çok güzel oldu. Tek problem şu ki, kek kısmı biraz ekmek hamurunu andırıyor. Hatta kremasız ve bademsiz kısımlarını yerken biraz ekmek yiyor gibi oluyorsunuz. Neden böyle oldu anlamadım. Siz ne dersiniz?

8/07/2011 04:15:00 AM  
Blogger zinnur said...

mehmettekn, bu pastayi yapali cok olmus. Hatirlamaga calistimsa da beceremedim. Ekmek tadi almaniz norma, zira briyos seker ve yumurtayla zenginlestirilmis bir ekmek hamuru zaten. Biz Turkiye'de Alman pastasinin mayayla degil kabartma tozuyla yapilan kekimsi turevlerini yemege daha aliskiniz; bu nedenle damak tadiniza uymamis olabilir. Belki olmasi gerektiginden daha fazla kabardi sizde ekmek kismi, ve boyle olunca krema-ekmek orani az geldi. Resimden anladigim kadariyla bende bu problem olmamis. Eger yine yapmayi dusunecekseniz, ve ekmek kismi yine kalin olursa, pastayi olustururken briyosu biraz traslayip, eldeki krema miktariyla uyumlu hale getirmekte fayda var.

8/12/2011 07:20:00 AM  
Anonymous yemek tarifleri said...

guzel tarif. tebrik ederim.

8/18/2011 09:33:00 AM  
Anonymous Turkmen said...

Bu iletiye bir dipnot dusmek isterim, Zinnur, izninle..Bu tarifi once birebir uyarak yaptim, cok sevdik, ozellikle badem katmanina bayildik. Ikincisinde mayali hamur icin vaktim yoktu, ugrasmak da istemedim acikcasi. Mine'nin (teatime) Alman pastasi kekini bademsiz olarak pisirdim. Ote yanda da, bu postun bademlerini hazirladim. Hazirlanma asamasini hafiften degistirerek..Once bademleri yagda hafif kavurdum, sonra seker ve bali ekledim, eriyine kadar karistirdim. Belki seker ve bali baska bir yerde kaynama noktasina getirip, kavrulmus bademlere katsam daha kisa surebilirdi bu asama. Ondan sonra da, bu balli bademi direkt ikiye kestigim pastanin ust katmanina yaydim. Sonra da bunu, firinin izgarasinin en dusuk ayarinda biraz kizarttim. Sirf o pismis goruntusunu yakalamk icin. (Yalniz izgara kisminda, firinin basindan ayrilmamak lazim, cok cabuk yanabiliyor bademler.)Bu sekilde iki iki is cikartmamin sebebi, kekin balli bademleri kaldirmayacagi endisesiydi. Ilk defa yaptim bu keki. Dokusunu bilmiyordum. Ama gayet tok dokulu bir kek, bir ara belki eve yaparken direkt badem tabakasini yayip pisirmek de denenebilir, sonucu gormek acisindan. Ara kremasi olarak da, bir bardak sute, 2 y.kasigi misir nisastasi, 1/4 br seker olcusunu sabit tutarak, 1 tam yumurta olarak uyguladim. Ama ben bunu acikcasi bu sefer 4 br sut olcusuyle yaptim. Pistikten sonra aynen yag ve vanilya ilavesi ile cirptim, arada limon kabugu rendesi de koyuyuorum, o da guzel bir aroma veriyor. Her neyse, severek yedik, ikinci gune kalani daha bile guzeldi. Biraz deneysel oldu, ama bu deney cesaretini de senden aldik :). Bitirmeden birsey sormak isterim. Bu ara krema tarifini cok kullanisli bulmama ve tadini sevmeme ragmen, misir nisastasi, GDOlu misirlar sebebi ile cok rahatsiz ediyor. Ne dersin, neyle degistirebiliriz? Normal bugday nisastasi ayni sonucu verir mi ki? Selamlar, sevgiler...

10/29/2012 12:15:00 AM  
Blogger darklily said...

harika bi pasta …tarif icin tesekkurler..

6/19/2014 07:48:00 AM  
Blogger Unknown said...

Merhaba Zinnur Hanım,ben İstanbul`dan Tuğba. Öncelikle cömertçe verdiğiniz tariflerden dolayı çok teşekkür ederim.Bir kaç yıl önce ABD de iken bir Azeri arkadaşım sizin ballı bademli Alman pastanızı yapmıştı veeee eşim ve ben bu pastaya bayılmıştık.O günden sonra verdiğiniz reçetelerin bir kısmını deneme fırsatım oldu ve cok güzel oldular.Bu gun uzun bi aradan sonra tekrar ballı bademli alman pastanızı denedim ama pastacı kremasından cok yoğun yumurta tadı geldi bu normal olan bir durum mu? Altarnetif krema tarifi olarak bir öneriniz var mı? bir de benim Boston da ıken yemekten cok zevk aldığım cinemon rolls vardı.Acaba tarifini vermeniz mümkün mü? sevgiler..

12/13/2017 09:48:00 PM  
Blogger zinnur said...

Tugba, nazik yorumun icin tesekkurler. Pastaci kremasi yumurta sarisi agirlikli bir krema oldugu icin, kullanilan yumurtanin cinsi, agirligi, vanilyanin cinsine bagli olarak yumurta kokulu olabiliyor. Kaliteli bir vanilya esansi genelde bu kokuyu bastirmakta etkili olabiliyorsa da, denemek isterseniz "yumurtasiz pastaci kremasi" alternatifleri buldum Internette. Sutu misir nisastasi ve seker ile muhallebi pisirir gibi pisirmisler. Ihtiyaciniz olan yogunluga gore nisastayi arttirabilirsiniz. Vanilya esansi ile tatlandirmislar. Denemedigim icin miktar veremeyecegim, fakat "eggless pastry cream" olarak ararsaniz bu tariflere ulasabilirsiniz. Eger lezzeti hosunuza gitmezse, soguduktan sonra icine biraz da oda sıcaklıgında krem peynir, mesela labne cırparak daha guzel hale getirebilirsiniz. Yalnız cırpma isini kısa tutun, zira nisastali pudingler fazla cirpilirsa sulanabiliyor. Basıma gelmisti bir kere.

Cinnamon Rolls u bu ay icinde deneyecegim sizin icin. Yeni yılda bloga bir ugrarsanız guncellenmis olacak buyuk bir rngelim cikmazsa.

Sevgiler.

12/14/2017 03:40:00 AM  

Post a Comment

<< Home