Sunday, November 26, 2006

Inatci Ayvalar ve Ayvali Mus

Cok sevdigim birisinin emanetiydi ayvalar. Kendisi recel yapmis bir kismiyla. Kalanini bana verdi "ziyan olmasinlar" diyerek. Bizim evde recel pek yenmedigi icin ayva tatlisi yapmaya niyet ettim. Ama ayvalar inatci ciktilar, ne kadar pisirdimse de pek yumusamadilar. Cekirdek yatagi cevresindeki kisimlari lifli lifli kaldi. Ziyan olmayacaklar sozu verdim ya, degisik arayislara girdim ister istemez. Ortaya cikan deney mutfagimin urunu oldugu icin, olcu molcu hak getire! Ama --kendi yaptigimi ovmek gibi bir edepsizlik olmazsa-- tadi cok guzeldi.

Once ayvalari kucuk kucuk kesip, nar suyu, su, az seker ve karanfil ilavesiyle yumusayana kadar pisirdim. (Renk vermesi icin cekirdeklerini de pisirme suyuna kattim.) Sonra yumusamis ayvalari mutfak robotunda cektim. Sert ve lifli kisimlarindan kurtulmak icin bir de ince suzgecten gecirmem gerekti. Bundan sonrasi kolay, hatta eglenceliydi. Iki yumurta akiyla Italyan merengi yaptim. (Bu mereng pisirilerek yapiliyor, hem daha az tehlikeli, hem de bekledikce su salma ihtimali cok daha az normal merenge kiyasla.) Buzdolabinda ayvalari bekleyen maskarpon peynirim vardi. Ayva tatlisinin uzerinde kaymak niyetine yenir diye almistim, ama kaderinde ayvali musa malzeme olmak varmis. Biraz sut kremasiyla birlikte cirptim maskarponu, sonra da Italyan merengi ve ayva puresiyle karistirdim. Ayva lezzetini ve dokusuna ozgu minicik kitirliklari tasiyan nefis bir mus cikti ortaya. Rengini de lezzeti kadar cok begendigim icin yeni cam kadehlerimizde servis yapilmaga layik buldum.

Tabii tarif kitaptan olmadigi icin sonuca ulasincaya kadar her asamada tatmam gerekti. Benim icin hic iyi olmadi bu ayva kuru; bu sabah itibariyle pehrizdeyim.


8 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Ayva'yi yemeyeli, hos meyve disinda cok yedim o baska, cok sene gecti Zinnur. Annem de rendeleyerek recelini yapardi - tadina, rengine ve aromasina bayilirdim. Senin tecruben bana diyor ki bu memleketin ayvasi da farkli. Eh nesi benziyor ki zaten.

11/26/2006 11:14:00 AM  
Blogger zinnur said...

Mine, daha once yaptigim ayva tatlilari pek de zorluk vermemisti bana. Bunlarin goruntusu de farkliydi daha once gorduklerimden (ince uzundular), tadlari da (cigden yenemeyecek kadar eksi ve serttiler)... Belki baska bir cinstiler, ya da baska memleketten gelmislerdi. Bu memlekette yedigimiz meyva nerden geliyor onu da bilemiyoruz, degil mi?
Sevgiler,

11/26/2006 11:22:00 AM  
Blogger Ferhanca said...

zinnur, ayva reçelini annem yaparken önce az suyla haşlar sonra şeker ilave edrdi.ayva sertleşmesin diye boyle yapıyorum derdi .ayva şekerle ilk etapta karşılaşınca sinirli oluyor demek sertleşip kalıyor.. ayvanın cinside önemli belki..sevgiler.FERHAN

11/26/2006 12:33:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Zinnurcuğum;

Ayva bol ve sert olursa o kisin sert gececegini soylerler. Bakalim ne kadar dogru..

11/26/2006 10:25:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ferhanca, ne faydali bilgiler ediniyoruz bu bloglar sayesinde. Ozellikle benim Turk yemegi bilgim yetersiz oldugu icin (genc kizken annemin hamaratliginin sefasini surdum sadece) cok faydalaniyorum yorumlardan. Bundan sonraki denememde soyledigin gibi yapacagim.
Sevgiler,

11/27/2006 04:27:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Devletsah, bunu da sayende ogrenmis oldum. Ogrendigime memnun oldum tabii de, haberin kendisi yuzumu guldurmedi. Eh, hazirlanalim bari cetin bir kisa, ne yapalim?

11/27/2006 04:31:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Sevgili Zinnur sizi uzun zamandir sürekli takip ediyorum.Ben Almanya da yasiyorum ve burda cok aramama ragmen Glikoz da seker hamuruda bulamadim bana bu konuda yardimci olabilirmisiniz .Simdiden cok tesekkür ederim.Basarilar...

11/28/2006 04:05:00 AM  
Anonymous yemek tarifleri said...

guzel tarif. tebrik ederim.

8/18/2011 11:42:00 AM  

Post a Comment

<< Home