Sunday, October 01, 2006

Findikli Tuile -- Iyi Huylu Bir Kurabiye

Ertesi gun ekleme/duzeltmesi: Agzi kapali kapta sakladigim halde tuile'ler ertesi gun kitirliklarini kaybetmislerdi. Bu kurabiyeleri kuru havalarda yapmakta, ya da hemen tuketmekte fayda var. (Burada bu tip kurabiyenin kitirligini daha uzun sure korumasi icin sekere katilan bir malzeme var, belki Turkiye'de de bulunur.) Ek olarak, tarifi daha dikkatli okuyunca bazi seyleri atladigimi farkettim. Kitap kurabiyelerin sogutulmus tepside yapilmasi gerektigini soyluyor. Ben bu denememde buna uymadim ve bir problem yasamadim. Ama ardarda birkac tepsi pisirilecekse, tepsilerin sogumasina firsat vermek ve hamuru yayarken el yakmamak icin 2 tepsiyi donusumlu olarak kullanmakta yarar var. Bir de, ben tepsilerin icinde yagli kagit kullandim ama kitaba gore hafif yaglanmis firin tepsisinde pisirmek yeterli.

Son haftalarimiz biraz telasli gecti. Bizim cephede olan bitenleri ozetleyecek olursak, yaklasik 2 hafta once evimizin nufusu bir kisi daha artti. Buyuk kizim Zeynep'in lisesindeki ogrenci degis-tokus programi cercevesinde evimize Fransa'dan 3 ayligina bir misafir geldi. Marina Aralik ortasina kadar bizimle kalacak ve Ingilizcesini gelistirecek. Zeynep de Ocak ayinda Fransa'ya Marina'nin ailesinin yanina gidecek ve 3 ay onlarla kalip Fransizcasini ilerletecek. Iki kizimiz birbirine yapi olarak epey benziyor (dogumgunleri sadece 1 gun farkli), ayni siniftalar ve dil engeline ragmen oldukca iyi anlasiyorlar. Asagidaki resim Marina'nin gelisinin 2. gunu kahvalti sofrasinda cekilmisti. (Yandan gorunen Marina.)

Son haftanin diger onemli olayi Cuma aksami arkadaslarimiza verdigimiz buyuk yemekti. Onceki 2 gun benim icin oldukca yorucu gecti ama neyse ki sonucta hersey yetisti ve yardim eden arkadaslarimin da sayesinde guzel bir yemek yedik. Menumde yer alan ve tarifini yemek bloglarindan aldigim pancar salatasi ve zeytin piyazi cok begenildi; bu vesileyle tarifleri paylasan arkadaslarima da cok tesekkur ediyorum. Bu davet cercevesinde tatli da yaptim elbet ama hersey o kadar telasli gelisti ki, resim cekmege firsat olmadi. Ayrica tatlimiz Turkiye'de bulunmadigini dusundugum bir malzeme de iceriyordu. Bu nedenlerle simdilik tarifini vermeyecegim. Onun yerine tuile'lerle olan rovansimi paylasiyorum sizinle.

Belki hatirlarsiniz, birkac hafta once bademli tuile'ler beni epey ugrastirmisti ve onlar icin "zor kurabiye" tanimlamasini uygun gormustum. O zaman bu zamandir da bir daha denemek istiyordum bu guzel gorunuslu kitir kitir kurabiyeleri. Dun Michel Roux'un Finest Desserts kitabinda buldugum tarifi kullanarak tuile hamurunu bir kere daha hazirladim. Yalniz bu sefer badem yerine orijinal tarifteki gibi cekilmis findik kullandim ve bire bir tarifteki olculere uydum. Bu denememde hamur, ilk sefer hazirladigimdan daha yogun oldu. Kurabiyeleri hic zorluk cekmeden yagli kagittan ayirip kivirabildim. Sonucta gecen sefer tarifteki olculerin ucte biri kadarlik hamur hazirlamaga calisirken, olcme hatasi yaptigima ve bu yuzden zorluk cektigime kanaat getirdim. Bu nedenle tuile temize cikti; aslinda iyi huylu bir kurabiyeymis ve butun kusur bendeymis. Eh, artik tarifini gonul rahatligiyla sizinle paylasabilirim.

Tarife gecmeden iki kucuk notum olacak bu kurabiye ile ilgili. Tuile'ler hemen pisirildikten sonra kitir kitir ve cok lezzetli oluyor ama disarda bekledikce yumusayip, kivrikliklarini kaybedebiliyorlar. Onun icin agzi s1k1ca kapatilmis bir kavanoz ya da kapta saklanmalarinda fayda var. Bir de tepsiye degen ve ustte kalan yuzleri farkli dokuda oluyor. Hangisini daha cok begenirseniz hepsini o yuz ustte kalacak sekilde kivirmaya dikkat etmek lazim. Ben karar veremedigimden iki turlusunu de yaptim. Dikkat ederseniz iletinin basindaki resimde iki cesidini de gorebilirsiniz.
  • 70 g ( 4 1/2 yemek kasigi) yumurta aki
  • 90 g (7 yemek kasigi) seker
  • 15 g (5 tatli kasigi) un
  • 100 g ( 1 1/4 bardak) ince cekilmis findik
  • 4 tatli kasigi findik yagi
Kucuk bir kasede yumurta aklarini catalla, hafif kopuklenmege baslayincaya kadar (5-6 defa) cirpin. Sekeri katin ve karistirin. Sonra sirasiyla cekilmis findigi, unu ve findik yagin katin ve her malzeme eklenisinde karistirarak hamurun butunlesmesini saglayin. Kasenizi strecle kaplayip oda sicakliginda 1 saat bekletin.

Beklerken yogurt kasesi kapagi ya da benzer yikanabilir malzemeden 7 cm capli bir sablon hazirlayin. Eger benim kurabiyelerim duzgun olmasa da olur diyorsaniz, ugrasmaniza gerek yok, ama ben faydali buldum bu fikri. Kurabiyeleri sekillendirecek kalip konusunda yaraticiliginiz size rehber olacak. Etrafiniza soyle bir bakinip merdane sapi, ufak sise vs gibi yuvarlak sekil vermeye yarayabilecek 5-6 adet alet edevati toplayip, firina yakin bir konuma yerlestirin. Bekleme suresinin sonuna dogru firininizi 200 C ye isitin. Firin tepsinize yagli kagit doseyin.

Sablon yardimiyla
tepsinizin uzerinde tuile hamurundan ince yuvarlaklar hazirlayin. (Her seferinde 5-6 adet pisirmekte yarar var, cunku kurabiyeler sicakken daha kolay sekil aliyorlar. Bir defada cok sayida hazirlarsaniz, hepsini cikarincaya kadar soguyabilir ve sekillendirme asamasinda kirilabilirler.) Sicak firinda 5 dakika kadar pisirin. Cikar cikmaz (kendinizi yakmamaya dikat ederek) kurabiyeleri duz uclu bir spatula ya da benzer mutfak gereciyle yagli kagittan kurtarin. Henuz sicakken yuvarlak kaliba bastirarak sekil almasini saglayin. Siz bir sonraki partiyi hazirlarken, kurabiyeleriniz kalibin uzerinde sogurlarsa aldiklari sekli koruyacaklar. Bu minval uzere butun kurabiye hamurunuz bitene kadar devam edin. Yaklasik 50 kurabiye cikiyor bu malzemeden. Demek ki yaklasik 8-10 defa yapmak gerekiyor bu isi. Sabrim yok derseniz, kurabiyeleri daha buyuk tutabilir, ya da kivirma kismindan vazgecebilirsiniz.

Yukarda gordugunuz resim ise gectigimiz ayin bir mutfak faciasindan guzel bir ani olarak kaldi. Uygulamak istedigim hindistan cevizli kek tarifinde 3 malzeme birden eksik olunca kendimce degisiklikler yaptim. Sonucta kekin ust yarisi guzel pistiyse de alti lastiksi garip bir dokuda oldu. Ben de altini kuslara mama yapip ustunden bu minik tatlilari hazirladim. Kremasi dolapta buldugum azicik mascarpone'dan, meyvali dolgusu acilmis ve kullanilmamis visne kompostosu tanelerinden ortaya cikti. Kalan malzemelerin ziyan edilmeyip bu sekilde degerlenmesi beni mutlu etti. Tarifini paylasmazken simdi bunlari niye mi yaziyorum? Mutfak facialarimizi gozden cikarmadan once biraz dusunelim diye. Bazen bu ornekte oldugu gibi facialardan guzel sonuclar ortaya cikabiliyor.

Hepinize guzel bir hafta diliyorum.

18 Comments:

Blogger munevver said...

Zinnurcuğum,sen uğraş,biz hazıra konalım.Şimdi biz de yaparız.Ama bir sorum var.Bu tuileleri pişirirken bademlide olduğu gibi fırın tepsisini soğutmak gerekiyor mu?
Eline sağlık...

10/01/2006 10:38:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

merhabalar zinnur harika bir kurabiye, fındıklı kurabiyeye bayılırım.Yaparken fındıkları kavrulmus fındıkmı kullanacagız ve fındık yagı yerine sıvıyag kullanabilirmiyiz yada yerine ne kullanabiliriz.tesekkürler.

10/01/2006 11:18:00 PM  
Blogger Nezaket said...

Zinnur, cok guzel olmus eline saglik. Gecenlerde senin blogunda gorup kabak tatlisi yaptim ama oyle kirecli falan degil, bildigimiz dumduz olandan. Tabi ocakta unuttugum icin sekerler biraz karemellesti ve kabaklarda biraz fazla yumusadi. Yinede afiyetle yedim. Kirecli olanini yapmak isterdim ama kendime guvenemedim. Umarim Zeynep ve arkadasi cok guzel vakit gecirirler ve ilerde bugunleri guzel hatiralar ve tecubeler olarak hatirlarlar. Sevgilerimle

10/02/2006 02:15:00 PM  
Blogger munevver said...

Zinnurcuğum,Marinaya hoş geldin demeyi unuttum.Kızların sayısı arttı.Mehmet,hepten yalnız kaldı:)Sana kolay gelsin,güzel yemeklerinle kim bilir nasıl ağırlarsın artık...Güzel günler...

10/02/2006 10:25:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Munevver'cigim, bu kurabiyeleri ilk yapisimda resimlemedim, resimledigim ikinci partiyi de ertesi gun yaptim. Her iki sefer de birer tepsi yaptigimdan sogutma derdiyle ugrasmam gerekmedi. Ama arka arkaya birkac parti yapilacaksa, 2 tepsi kullanmakta fayda var. Aksi takdirde, kurabiyeler yuksek isida pistigi icin ikinci partinin hamurunu el yakmadan tepsiye koymak zor olur.

10/03/2006 04:50:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Tugba, ben kavrulmamis findigin tozunu kullandim ama kavrulmus findik kullanirsan kurabiyelerin daha lezzetli (ve belki daha gevrek) olabilir. Findik yagi yoksa, yerine normal siviyag kullanabilirsin. Ilk denememde ben de oy;e yapmistim.

10/03/2006 04:52:00 AM  
Blogger eliff said...

ellerine saglık demekten baska bir sey gelmiyor elimden.. gercekten, her sey cok güzel.. sanırım hepsi biraz sabır, emek ve deneyim..
şu tembelliği üzerimden bir atayım,denenmeyi bekleyen tariflere başlayacağım. Fındıklı tariflerinde kaldım ben hala..:)
Bu arada evde bir sürü kız çoçuğunun ( birden fazla olmaları yeter) olması harika bir şey..
Görüşmek üzere,
sağlıcakla kalın..

10/03/2006 04:54:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Nezaket,guzel dileklerin icin tesekkur ederim. Kabak tatlin guzel olmustur eminim, afiyet seker olsun. Kabak tatlisini seviyorsan kirecli seklini de mutlaka dene ama. Eminim cok begeneceksin.
Sevgiler,

10/03/2006 05:04:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Munevver'cigim, cok tesekkur ederim. Dedigin gibi Mehmet yalniz kaldi :)

Agirlama isine gelince daha pek bir sey yapamadim, cunku gelir gelmez Ramazan ayi girdi. Biz Ramazan'da buradaki arkadaslarimizla camide iftar yapiyoruz hemen her gece. Bana da koca ay icinde 2 defa pisirmek dusuyor sadece. Ama simdiye kadar yeyip ictiklerimiz de cok guzeldi, arkadaslarin ellerine saglik. Onun icin Marina'nin sikayetci oldugunu sanmiyorum.

10/03/2006 05:07:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Elif, cok tesekkur ederim guzel sozlerin icin. Evdeki kiz nufusunun artmasi benim de hosuma gitti. Zaten eskiden beri kiz annesi olmaga daha yatkin oldugumu dusunuyorum.
Sevgiler,

10/03/2006 05:14:00 AM  
Blogger Behiye said...

Sevgili Zinnur, bence Marina çok şanslı, harika bir aileye düşmüş. Çocuklarının da senin gibi güzel karakter özelliklerine sahip olduğuna eminim. Ayrıca nefis mamalar var cabası:) Aslında Ramazan'a denk gelmesi de hoş olmuş bence, ne kadar farklı şeyler yaşıyordur kimbilir...Umarım güzel anılarla döner evine. Hepinize sevgilerimle.

10/03/2006 08:11:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

zinnur yine süper görünüyor yaptıkların.merak ettiğim bişey var.resimlerinin boyutu birbirinden farklı oluyor bunu nasıl ayarlıyorsun?

10/03/2006 02:07:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Behiye, boyle dusunmen beni mutlu etti, sagolasin. Biz de sansliyiz. Marina gelmeden hic tanimadigimiz birisine evimizi acmak konusunda endiselerim vardi dogrusu, ama Marina akli basinda, kotu aliskanliklari olmayan, cok sporcu bir genc kiz. Aile yapisi da bizimkine benziyor anladigim kadariyla. Bizimle kaldigi surenin Ramazan ayina denk dusmesi bence de hos oldu, guzel ve degisik bir tecrube olacak onun icin.
Sevgiler,

10/03/2006 07:58:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ferah, tesekkurler. Bana zinnur@sys-con.com adresine email atar misin? emailde aciklamasi daha kolay olacak.

10/03/2006 08:00:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

que c'est joli, dommage, ne comprends
pas la langue.
bravo

10/05/2006 01:08:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Merhaba siteni cok begeniyorum ve bende blog kurmaya calisiyorum ama pekte kolay gelmedi bana....

senden yardim isteyecektim...bloguma kategori listesini kuramiyorum ugrastim olmuyor...senden bu konuda yardim isteyecektim... tanismiyoruz belki de yardim etmek istemeyebilirsin ama kac gündür ugrasiyorum ve kendimi aptal hissetmeye basladim :) yardim edersen memnun olurdum

blogum www.monnaroza.blogspot.com

emal sheeshaan@hotmail.com

11/10/2006 06:00:00 AM  
Blogger zinnur said...

Monnaroza, hayirli olsun blogun. Sana bir email yolladim. Baska sorularin olursa direk email adresime yazabilirsin.
Sevgiler,

11/10/2006 06:48:00 AM  
Anonymous yemek tarifleri said...

guzel tarif. tebrik ederim.

8/18/2011 10:54:00 AM  

Post a Comment

<< Home