Tuesday, February 28, 2006

Pan Dulce ya da Bir Ay Coregi Denemesi

Bundan bir sure once, Bizim Pastane okurlarindan Elif bana Turkiye'de pastanelerde satilan ay coregi tarifini bilip bilmedigimi sordu. Ay coregi benim cok sevdigim bir hamur isidir. Yalniz, cogu pastanede bayatlamis kek, kurabiye olarak el altinda bulunan herseyin ay coregine malzeme oldugunu ogreneliberi alip yiyemez olmustum. Bu nedenle evde yapma fikri bana da cok cazip geldi. Kitaplarimdan birinde boyle bir tarif gordugumu hatirlar gibiydim, ama 1 gunluk arama sonuc vermeyince ister istemez Elif'e bulamadigimi soylemek zorunda kaldim. Iki gun once bambaska bir tarif ararken Sunset'in Easy Basics for International Cooking kitabinda bu tarif karsima cikinca dogrusu cok sevindim. Meksika'da Pan Dulce, yani "tatli ekmek" olarak anilan bu mayali hamur cesidinin kitaptaki resimleri bizim ay coregine pek benzemiyordu ama temelde ayni olduklarini umarak ise giristim. Dolgu malzemesinin icine fazladan kus uzumu ve cekilmis ceviz kattim. Pan Dulce, kakaosuz dolgu malzemesi ile de yapilabiliyormus. Bir daha yaparsam bu sekilde denemeyi, ek olarak da icine antep fistigi ve portakal rendesi katmayi dusunuyorum.

Kurabiyeleri sekillendirirken cesit olsun diye yarisini da farkli sekilde yaptim. Ay coregine benzeterek yapmaga calistiklarim bekleme suresinin sonunda fazlaca kabarip sekillerini kaybettiklerinden, ikinci denemem daha guzel gorunumlu oldu. Simdi esas konuya, yani Pan Dulce'nin ay coregine ne kadar benzedigine gelelim. Bana kalirsa iyi bir ay coreginde kakaolu dolgu bol, distaki mayali hamur ise ancak ic malzemesini sarmalayacak kadar olmali. Benim yaptigimda kakaolu ic malzemesinin miktarina ve lezzetine diyecek yoktu da distaki mayali hamurun pastane turu ay coregindeki inceligini tutturamadim. Ic malzemesini iyice s1k1st1rarak koyduklarim sanki daha iyi oldular. Her ne kadar esim benim yaptigimin pastane ay coreginden daha lezzetli oldugunu soylediyse de beni kandiramadi. Ama ay coregi bulamiyorsaniz, ya da pastaneden almak yerine evde yapmayi tercih ediyorsaniz, denenmeye deger bir tarif bu.


  • 85 g kucuk parcalara kesilmis soguk tereyagi
  • 1 bardak sut
  • 2 1/4 tatli kasigi kuru maya
  • 1 tatli kasigi tuz
  • 1/3 bardak seker
  • 5 ila 5 1/2 bardak un
  • 2 yumurta
  • 1 yumurta sarisi
  • Dolgu malzemesi (tarifi asagida)
  • 1 yemek kasigi sut
Sutu ve tereyagini kucuk bir sahana alin. Orta ateste, tereyagi kismen eriyinceye kadar isitin. Buyukce kaseye, mayanizi, sekeri, tuzu ve 2 bardak unu koyun. Sutlu karisimi uzerine dokup 2 dakika kadar mikserinizin orta hizinda cirpin. Bunu yaparken arasira mikseri durdurup hamuru alttan karistirmayi ihmal etmeyin. Iki yumurta ve 1 bardak un ekleyip, yuksek hizda 2 dakika daha cirpin. Simdi hizi iyice azaltin ve bir yandan cirparken diger yandan sertce bir hamur elde edinceye kadar azar azar un ekleyin.

Hafif unlanmis zeminde hamurunuzu puruzsuz bir hal alana kadar yogurun (5-10 dakika). Bu islem sirasinda hamurun yapiskan olmasini onleyecek sekilde azar azar un ekleyebilirsiniz. Hamurunuzu toparlayip yaglanmis bir kaseye koyun, kasenin icinde altust ederek ustunun de yaglanmasini saglayin. Ustunu kapayip, ilik bir yerde iki katina cikincaya kadar 1 ila 1 1/2 saat mayalandirin. Bu arada dolgu malzemesini hazirlayin.

Hamurunuzu bastirip unlu bir zemine alin. Ondort esit parcaya ayirin ve herbirini ufak bir top gibi yuvarlayin. Sonra bunlari oval sekilde acin. Ortasina bir silindir gibi s1k1st1rdiginiz dolgu malzemesini koyup, hamurunuzu bunu etrafina sarin, uclarini kapayip aycoregi seklinde bukun. Hafif yaglanmis firin tepsisine yerlestirin.

Farkli bir sekil denemek isterseniz dolgu malzemesini hamurunuzun uzerine ufalayin ve hamuru dolgusuyla beraber rulo gibi sarin. Iki ucunu kapatarak elde ettiginiz silindirin uzerine keskin bir bicakla centikler atin. Bunlari da ayri bir firin tepsisine yerlestirin. Tepsilerin uzerini birer havlu ile kapatip ilik bir yerde yarim saat dinlendirin. Kalan tek yumurta sarisini sutle karistirip coreklerin uzerine surun. Onceden 190 C ye isitilmis firinda uzerleri guzelce kizarincaya kadar pisirin.

Dolgu Malzemesi
  • 1 bardak seker
  • 1 1/3 bardak un
  • 100 g soguk tereyagi
  • 4 yumurta sarisi
  • 4 yemek kasigi kakao
  • 4 yemek kasigi kus uzumu
  • 6 yemek kasigi cekilmis ceviz
  • Tarcin (arzu ettiginiz miktarda)
Seker, un, tarcin ve kakaoyu karistirin. Tereyagini kucuk parcalara keserek ekleyin. Bir catal yardimi ile ezerek unlu karisima yedirin. Yumurta sarilarini ekleyip parmaklarinizla ufalayin. Enson olarak kus uzumu ve cevizi katip iyice karistirarak dolgu malzemesini olusturun. (Elle s1k1ldigi zaman seklini muhafaza edecek kivamda olmali.)

Not. Sondaki 4 malzemeyi koymadan sade dolgu yapmak da mumkunmus. Portakal/limon kabugu rendesi ve butun birakilmis antep fistigi katilirsa oylesi de guzel olur, degil mi?

16 Comments:

Blogger Doruk said...

Zinnur'cuğum, nefis olmuşlar pufur pufur. Bence eşin haklı, böylesi daha güzel. Ben dolgu maddesine biraz da tarçın koyalım diyorum, ne dersin?

3/01/2006 12:23:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Sevgili zinnur ellerine saglik bayildimmm.. bende birkac ay once denemistim ama icine yenmeden kalmis olan kakaolu keki rondodan gecirerek biraz sutle islattim ve uzumle ceviz karistirdim. o da cok hos oldu. hem kek degerlendi hem hazirlara benzedi. fikir olsun diye soliim dedim :)
gulcin

3/01/2006 04:26:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Merhaba Zinnur, sitemde yemek siteleri diye bir bölüm açacağım siteni de eklemek istiyorum bir sakıncası var mı??
Sevgiler,

3/01/2006 04:53:00 AM  
Blogger tugce:-) said...

bence eşin haklıdır, pastanelerdekinden güzel olmuştur, görüntüleri bile yeter ayrıca. ev kalabalık olmadığı için böyle tarifleri pek sık yapmıyorum ama kardeşime yapsam bayılır bunu :)boş bir günümde yapıp götüreyim.
gerçekten çok güzel görünüyor :)

3/01/2006 05:10:00 AM  
Blogger akçahan said...

Sevgili Zinnur,görüntünün yanısıra, malzeme listesi de leziz olduğunun delili sanırım. Afiyet olsun.

3/01/2006 02:43:00 PM  
Blogger begüm said...

Zinnur,

Çocukluğumuzun tatlarını hatırlattı harika resimler. Ben genelde artık hiç almıyorum dışarıdan ay çöreklerini. Tarifteki malzemelerle çok güzel olacak bu çörekler, aynı eskidenki gibi... Çocuklara haftasonu yapmayı düşünüyorum. Ellerine sağlık...

Begüm

Begüm

3/02/2006 05:25:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Sevgili Arkadaslar,
Oncelikle dolgu icin gereken miktarlari 2 katina cikartarak bir duzeltme yaptim tarifte. Yapacak arkadaslara duyurulur. Kitaptaki tarifte yarisi kakolu yarisi sade dolguyla yapildigi icin yarim olcu verilmisti malzeme; ben de o sekilde cevirmisim dikkatsizlikle. Simdi duzeldi.

Burcu'cugum, tarcin da iyi fikir gercekten. Malzemelere ekliyeyim.

Berrince, hic bir sakincasi olmadigi gibi sevinirim.

Tugce, umarim begenirsiniz.

Akcahan, sagol. Dedigin gibi ic malzemesi oldukca lezzetliydi, hani nerdeyse mayali hamurla ugrasmaktan vazgecip kasiklanacak kadar :)

Begum, umarim cok iyi sonuc alirsin. Un konusunda miktarlardan cok goz kararina uy, olur mu?

Hepinize sevgiler

3/02/2006 07:48:00 AM  
Blogger Tijen said...

Çocukken ne çok yerdim ayçöregini!
O günler geldi aklima. Eskisehir'deki pastaneleri çok basarili bulmazdim dogrusu. O kremali pastalar hep çok agir gelirdi. Görüntüleri nedeniyle pastanelerin camina yapissam da. Ama ayçöregi...
Eline saglik Zinnur!
Tijen

3/02/2006 11:10:00 AM  
Blogger zinnur said...

Pogaca, ay coregi, uzeri kafesli ici elmali corekler, poncikler ve Alman pastalari... Sonra topu 25 kurusa dondurmalar (ben hatirliyorum o paraya dondurma yedigimi), sicak yaz gunlerinde icilen soguk limonatalar ve karadut sulari.. Bazen donup gidiversem cocuklugumun pastanelerine diyorum Tijen'cigim, o gunlerin heyecani, hayranligi ve damak tadiyla tabii..

3/02/2006 08:04:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Merhaba Zinnur!Herkes gibi bende eskilere gittim.Ortaokul yıllarımda okulumuzun hemen yanındaki bir pastaneden alırdım ben de ayçöreğini.Seninkiler sana özgün şekilleriyle nefis görünüyorlar.Ayçöreği tarifini Söke Un Geleneksel'in paketinde görmüştüm ben.İstersen bir de ona bak.Sevgiler.

3/04/2006 07:27:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Zinnur selam, bu ay corekleri sanirim en son vurucu darbe oldu, hepimizi alip goturdun eskilere. Benim bir sorum var, hani ay seklini verdiklerim kabarip sekillerini kaybettiler demissin, ya...Ikinci mayalandirma asamasi ne kadar gerekli? Sekil verildikten hemen sonra sicak firina surulse bunlar? Belki o zaman dis hamurun fazlaca kabarmasi onlenebilir diye dusunuyorum. Bir de dolguda kullandigin seker normal toz seker mi? Dolgu yaparken eriyor mu diger malzeme ile karistiginda? Kafami karistiran coregin icinde citir citir kalip kalmayacagi konusu, herhangi bir cirpma isleminden filan gecirilmedigi icin hazirlama asamasinda...Selamlar, sevgiler

3/22/2006 11:38:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Arzu, tesekkurler. Amerika'da yasiyorum, ama yazin oralarda oldugumda tavsiye ettigin pakete bakacagim, umarim hala orada olur. Bu arada bu yakinlarda birkac blogda guzel aycoregi tarifleri de verildi, ilk aklima gelenler Portakal Agaci ve Rustic.

3/23/2006 12:41:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Turkmen, evet, bir daha yaparsam ben de 2. mayalanmayi atlamayi dusunuyorum.

Dolguya gelince, kullandigim normal toz seker. Un ve seker karisimini tereyagi ile ezmek, yontem olarak burada s1kl1kla kullaniliyor kek yapiminda. Firinin sicagiyla aradaki sekerler eriyor ve hic agza gelmiyor. Bu coreklerin ici oldukca lezzetli olmustu, tavsiye ederim. Gerci el altinda bayat kekin filan varsa, belki orijinal tarifteki gibi onlari kullanmak daha pratik. Portakal Agaci ve Rustic bu sekilde yapilan tarifler verdiler gecenlerde.

3/23/2006 12:49:00 AM  
Blogger DERYA'NIN MUTFAK SIRLARI said...

gercekten harika gorunuyorlar.ellerinize saglik...

4/04/2009 07:56:00 PM  
Blogger DERYA'NIN MUTFAK SIRLARI said...

cok guzel gorunuyorlar ellerinize saglik..

4/04/2009 07:57:00 PM  
Anonymous yemek tarifleri said...

guzel tarif. tebrik ederim.

8/18/2011 09:31:00 AM  

Post a Comment

<< Home