Monday, September 12, 2005

Hafif bir Cikolatali Mus


Son zamanlarda baska mesguliyetlerden pek mutfaga giremez oldum. Ama Elma-YE'den once hic degilse bir kere daha Bizim Pastane'yi guncellemek istedigimden sizin icin Our Patisserie arsivlerinden bir tarif cevirdim. (Ayni tarifi daha once Portakal Agaci'nin forumuna da yazmistim.) Bu benim en sevdigim Cikolatali Mus tariflerinden biri. Hatta bircok mus tarifim olmasina ragmen son zamanlarda bundan baska birini yapmadim. Tarif meshur Fransiz tatli sefi Pierre Herme'ye ait. Ozelligi bircok mus tarifinin aksine tereyag, krema ve bol miktarda yumurta sarisi kullanilmamasi ve buna ragmen cok lezzetli olmasi. Yalniz kullanilan cikolatanin kaliteli olmasi sart, cunku baska pek malzemesi olmadigindan tatlida one cikan tad cikolataninki. Bulabildiginiz en iyi aci cikolatayi kullanmanizi tavsiye ederim. Oldukca basit gorunmesine ragmen iyi bir mus yapmanin bir takim puf noktalari var. Onlari da tariften sonra bildigim kadariyla ekledim. Son olarak, malzemeler arasinda bulunan cig yumurtada salmonella bakterisi olabiliyor. Bu risk faktorunu de hatirlatmadan gecemedim.
  • 170 gm kucuk parcalara kesilmis aci cikolata
  • 1/3 bardak (cup) tam yagli sut
  • 1 yumurta sarisi
  • 4 yumurta aki
  • 2 yemek kasigi seker
Cikolatayi ben mari usulu eritin. O bir kosede ilinirken sutu isitip cikolatanin uzerine dokun ve bir catalla karistirarak butunlestirin. Buna yumurta sarisini katin, catalla yine sadece butunlesinceye kadar karistirin. Yumurta aklarini once yumusak tepecikler olusuncaya kadar elektrikli mikser ile cirpin. Mikseri biraz daha hizlandirip, sekeri yavas yavas ilave ederek, sert tepecikler olusuncaya kadar cirpmaya devam edin. Yumurta aki kopugunun ucte birini cikolatali karisima ekleyip, buyuk bir kasikla iyice karistirin. Bu cikolatali karisimi acacak ve yumurta aki kopugunun geri kalan kismina daha rahat karismasini saglayacaktir. Simdi geri kalan kopugu ekleyip, buyuk kasiginizla ve mumkun oldugu kadar az hareketle iki karisimi tek renk oluncaya kadar karistirin. Servis tabaklarina (ya da bardaklarina) paylastirin. En az 1 saat buzdolabinda bekledikten sonra servis yapin. Bu malzemeden yaklasik 4 porsiyon cikiyor.

PUF NOKTALARI
  1. Sutu erimis cikolataya karistirma asamasinda, eger sut cok sicak olursa cikolata sertlesiyor ve donuklasiyor, soguk olursa cikolata ile butunlesmiyor. Bence sutun isisi cikolataninkinden biraz daha fazla olmali ama cok daha fazla degil.
  2. Yumurta aklarinin hacminin fazla olmasi icin yumurta aklarina yumurta sarisi karismamis olmali. Ayni sekilde aklarin cirpilacagi kabin ve cirpicinin temiz ve yagsiz olmasi gerekiyor.
  3. Yumurta aklarini cikolataya fazla karistirmak, yumurta aki kopugu hacmini sondurebilir. O zaman da mus o guzel kopugumsu ozelligini kaybeder. Bu islemi mumkun oldugunca az hareketle gerceklestirmek icin buyuk bir kasik (ya da spatula) kullanilmali, "8" seklinde hareketlerle ve her seferinde dibe inerek karistirmali.
  4. Bu mus hazirlandiginda koyu kivamli olmuyor. Buzdolabinda birkac saat kaldiktan sonra koyulasacak ve olmasi gereken kivama gelecektir.

11 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Prometheus'u iyice boşladın Zİnnur ama Allah'tan aradan bu çikolata güzelini çıkardın. Yağ içermediği için ne kadar beğendim bu tarifi anlatamam.

Sağlıklar...

Hande

9/13/2005 11:11:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Acilen denemem lazım süper olmuş Zinnur ellerine sağlık.

9/13/2005 11:37:00 PM  
Blogger ZeYNeP said...

Zinnur,
Çok hoş görünüyor bende 1-2 kez mus yapmıştım. Ama çok başarılı olamadım galiba ? Bunuda deneyeceğim , umarım iyi olur.Ama dediğin gibi çikolata önemli bu tarifte. Ne alacağıma bakmalıyım.

Ellerine sağlık,
Figen

9/13/2005 11:39:00 PM  
Blogger Burcu ÜNAL said...

zinnur süper olmuş :))ben zaten daha önce diğer sitenden görmüştüm..o zamanda çok beğenmiştim..
yarın için neler yaptın kimbilir :))

9/14/2005 04:37:00 AM  
Blogger zinnur said...

Sevgili Hande, mutfakta yokum ama ev boyama faaliyetlerim Prometheus'un yuzunu guldurecek sekilde ilerliyor. Yorumun icin tesekkurler.

Sevgili Nilufer, umarim iyi sonuc alirsin.

Sevgili Figen, umarim yaptiginda sonuc hosuna gider. Cikolata konusu onemli, ben cikolata yoklugunda bir kere damla cikolatalari eriterek yapmistim bu tatliyi, memnun kalmadik.

Sevgili Burcu,begendigine cok memnun oldum. Our Patisserie'nin ikinci tarifi galiba bu, epey eski yani. Yarin icin biraz hazirliksizim henuz ama daha vakit var degil mi? :) Ben de sizinkileri sabirsizlikla bekliyorum.

9/14/2005 06:58:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

merhabalar,
aci cikolata dediginiz " dark cikolata mi acaba " bir de yumurta sarisini cig olarak kullanmayip, " egg nogg lardan bir kasik kadar kullansak olur mu acaba, ne dersiniz??? cunku ben de cig yumurta kullanmayi hic sevmiyorum saglik acisindan ..
Iyi gunler size,

1/30/2007 04:09:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Evet, aci cikolatayi kakao miktari fazla olan yani dark cikolata anlaminda kullandim. Yumurtayi kullanmamak icin onerdiginiz cozum nasil bir sonuc verir dogrusu bilemiyorum, ama denenmege deger. Ayrica yumurta pisirilerek yapilan bir mus tarifim de var, ilgilenirseniz tarif burda.
Sevgiler,

1/30/2007 04:39:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Pardon, link yanlis olmus onceki yorumda; dogrusu burda.

1/30/2007 04:42:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Pardon, link yanlis olmus onceki yorumda; dogrusu burda.

1/30/2007 04:42:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

bu iste harika oldu benim icin, yumurtanin icinde pisme olayi onemli benim icin. cik tesekkurler ediyorum ilginiz icin,
Sevgiler,

1/30/2007 08:15:00 PM  
Blogger BEDİA KUKUL said...

bu arada bu mus tarifinide 2-3 kere denedim ve blogumada ekledim. gerçekten o da çok iyiydi ama fotoğrafını çekmek çok zor oluyor.

1/09/2009 01:37:00 AM  

Post a Comment

<< Home