Wednesday, September 14, 2005

Elma-YE#2: Elmali Rulo


Mutfaga girmek icin en uygun an evde elmanin olmadigi bir zamana denk gelince, erzak dolabimda buldugum kuru elmalar imdadima yetisti. Benim kullandiklarim marketten alinmisti ama evde kendiniz yapmak isterseniz oldukca kolay. Mumkunse organik elmalar kullanin. Yikayip soydugunuz ve cekirdek yatagini cikardiginiz elmalarinizi 0.5cm inceliginde dilimlere kesin. Kararmamalari icin bir 4 bardak suya 1/4 bardak limon suyu ekleyerek yaptiginiz karisimda bir sure beklettikten sonra cikarip kurulayin ve bir firin tepsisine aralikli olarak yerlestirin. Arzu ederseniz tarcin ve/veya pudra sekeri serpebilirsiniz uzerlerine. Tepsiyi 50Cye isittiginiz firininiza koyun. Gerekirse 4 saat sonra kivrilmalarini onlemek icin elma dilimlerini ters cevirin. 6 saat sonunda yine kontrol edin, dilimlerin ortasinda nem belirtisi kalmissa 2 saat daha kurutun. Yeterince sicak iklimlerde kurutma islemini guneste yapmak da mumkun. Kuru elmanizi eglencelik olarak atistirabileceginiz gibi elma cayi yapmak icin de kullanabilirsiniz. Su anda aklima gelen farkli bir kullanim da kuru elmayla duvar susleri ya da pecetelikler yapmak. Daha uzun zaman dayanmalarini istiyorsaniz, kuru elma dilimlerinizi iki defa --arada kurumalarini bekleyerek-- akrilik spreyle spreyleyin. Elde ettiginiz parlak elma dilimlerini degisik dekorasyon projelerinizde kullanabilirsiniz.


  • 2 1/2 tatli kasigi kuru maya
  • 1/4 bardak ilik su
  • 4 yemek kasigi seker
  • 3/4 bardak ilik sut
  • 1/2 tatli kasigi tuz
  • Vanilya
  • 4 yemek kasigi (57 gm) yumusak tereyag
  • 3 1/4-3 1/2 bardak un
  • 3 yumurta sarisi
  • 1 yumurta aki, 1/2 cay kasigi su ile cirpilacak
  • 2 yemek kasigi kabaca cekilmis findik
  • Elmali Ic (Tarifi asagida)
Bir kaba aldiginiz kuru mayanizin ustune ilik suyu dokun. 1 yemek kasigi sekeri ekleyin. 5 dakika kadar mayanin yumusayip kopurmesini bekleyin. Bu sure sonunda 1 yemek kasigi daha seker, sut, tuz, vanilya ve yumusak tereyagini ekleyin. Karistirip 2 bardak unu da buna katin. Once karisincaya kadar yavas hizda, sonra 5 dakika orta hizda cirpin. Bu sure sonunda yumusak ve elastik bir hamurunuz olmali. Yumurta sarilarini teker teker, her birinden sonra hamur butunlesinceye kadar cirparak ekleyin. 1 bardak kadar un daha katip yumusak bir hamur elde edin. Unlanmis bir yuzeyde 10-12 dakika hamurunuzu yogurun. Bu islem sirasinda gerektikce yapismayi onleyecek kadar un ekleyin. Hamurunuzu hafif yaglanmis bir kaba koyup strec filmle kaplayin, uzerini bir mutfak havlusu ile ortup, 1 ila 1 1/2 saat ilik bir yerde mayalanmaga birakin. Bu sure sonunda hamurun hacmi nerdeyse 2 kati olacak. Beklerken (tarifi asagida olan) elmali icinizi hazirlayin. Bekleme suresi sonunda, hamurunuzu sondurun ve ustunu kapatarak 10 dakika daha dinlendirin. 18" lik kare olacak sekilde acin. Kenarlarda 2 ila 2 1/2 cmlik bosluk kalacak sekilde hazirladiginiz elmali ici hamurunuzun her yanina esit olarak surun. Rulo seklinde sarin. Yaglanmis firin tepsinize ek yeri altta kalacak sekilde koyup iki ucu birlestirerek halka haline getirin. 5 cm araliklarla bicakla kucuk centikler atin. 30-45 dakika daha dinlendirin. Halkanizin ustune biraz suyla cirpilmis yumurta akini surun. Cekilmis findiginizi serpistirin. Arzu ederseniz kalan 2 yemek kasigi sekeri de serpebilirsiniz. Rulonuzu onceden 175Cye isittiginiz firininiza koyup 35-40 dakika ya da ustu guzelce kizarip renkleninceye kadar pisirin. Ilikken ya da oda sicakliginda ikram edin.
Elmali Ic
  • 1 1/2 bardak su
  • 230 gm kuru elma
  • 2 yemek kasigi limon suyu
  • 1/2 bardak seker
  • 1/2 bardak sari kuru uzum
  • 1 tatli kasigi limon rendesi
  • 1/2 tatli kasigi tarcin
Bir tencerede su, elma kurulari ve limon suyunu birlestirin. Yuksek isida kaynama noktasina getirip, altini kisin ve ustunu kapatin. 20-25 dakika ya da elmalar iyice yumusayip sularini cekene kadar pisirin. Seker katip mutfak robotunuzda elmalari cekin. Elma puresini bir kaba alip, kuru uzumlaeri, limon rendesini ve tarcini ekleyin. Bu karisimin koyu fakat yine de hamurun ustune rahatlikla yayilabilecek kivamda olmasi gerekiyor.


21 Comments:

Blogger yEşiL said...

Yupppiii, beklenen gün ve saat geldi :) Cok lezziz görünüyor ellerine saglik!

9/14/2005 02:52:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Zinnur ellerine sağlık, çok güzel bir görüntü. Çok orjinal olmuş bence; acayip beğendim. Tadına da diyecek yoktur eminim ki. Tekrar ellerine sağlık...
Sevgiler.

9/14/2005 11:43:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

zinnur ben haticeden daha çok beğendim. :) süper görünüyor. tadını tahmin edebiliyorum. ellerine sağlık..

9/14/2005 11:54:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

merhabalar, kaç gündür bu elma etkinliğini hafif üzüntüyle izliyorum, üstelik bugün de tarifleri görünce üzüntüm daha da arttı neden mi? çünkü ben elma yiyemiyorum, elmaya alerjim var, şeftali ye de aynı şekilde, evet haklısınız doktor bunu bana ilk söyeldiğinde bende o da ne demek elmaya nasıl alerjim olabilir ki dedim ama maalasef öyle, herkesin ellerine sağlık eminim bütün tarifler çok lezzetlidir keşke bende yapıp yiyebilseydim :( napalım hayat bu vay bu elma yiyemeyişim beni çok üzmüş anlaşılan sizlerde paylaşmış oldum :)teşekkürler

9/14/2005 11:59:00 PM  
Blogger Thinker Bell said...

Harika görünüyor gerçekten!Ellerinize sağlık!

9/15/2005 03:28:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

merhaba
blogunuzu takip ediyorum ama ilk kez yazıyorum. Harika görünüyor.Hemen yapmak istiyorum ama birkaç sorum var.
1- Maya yerine 1 paket instant maya ya da 1 paket yaşmaya kullanabilirmiyim?
2- Elma kurusuna alternatifim varmı?Mesela ne kadar taze elma kullanmalıyım?
3- Pişme ısısı çok düşük geldi Gerçekten 35 derecedemi pişireceğim?
Cevaplarsanız hemen denemek istiyorum.

9/15/2005 04:09:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Adımı yazmayı unutmuşum.İsmim Fatoş

9/15/2005 04:15:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

COk güzel görünüyor cok degisik bir tarif ellerine saglik..hemen defterime not edilecektir:)

9/15/2005 05:06:00 AM  
Blogger Basak said...

Zahmetli ama lezzetli bir tarif, elmalı tart da bu da dikkat isteyen tarifler. Elinize sağlık. Bu tarifleri öğrenmek hoşuma gitti.
Sevgilerimle...

9/15/2005 06:58:00 AM  
Blogger zinnur said...

Sevgili Yesil, Melek, Janjanli, Hatice, Sule, Irlandali Kiz, Elcin ve Basak, yorumlariniz ve guzel sozleriniz icin tesekkurler...

Janjanli, resimsiz tarif bile olurdu, istersen hala gonderebilirsin.

Ilknur, bu kadar elmali tarif icinden hic birini deneyemeyecek olmana ben de uzuldum. Ama saglik her seyin basi. Eminim bundan sonraki YE'lerde severek deneyebilecegin bir cok tarif olacaktir.

Fatos, sana da bu ilk yorumun icin tesekkur ederim. Sorularina teker teker cevap vermeye calisacagim.
1. Benim kullandigim maya kuru maya, herhalde senin instant dedigine karsilik geliyor. Bu tarif icin 2.5 tatli kasigi kullandim, TR'de bunun kac pakete karsilik geldigini maalesef bilmiyorum.
2. Elma kurusu yerine elma kullanabilirsin. Arastirmalarima gore 1 bardak elma kurusu su icinde pistikten sonra yaklasik 1.25 bardak elma elde ediliyormus. Yani biraz cogaliyor. Dolayisiyla tarifte belirtilen kuru elma miktarindan daha fazla taze elma kullanmak lazim. Ha tabi, bir de kuru elma bir pisme isleminden gecmis oldugu icin kullandigin taze elmayi da bir on pisirmeden gecirmelisin, yoksa suyunu salabilir.
3. Pisirme isisi tarifte yanlis verilmis, daha dogrusu Fahrenheit'tan Celsius'a cevirmeyi unutmusum. Dikkatini cekmesi cok iyi oldu. Simdi duzelttim. Dogrusu 175 C olacak.

Son olarak, un farki ile ilgili uyarimi bir daha yapayim. Size nacizane tavsiyem, daha once deneyip basarili oldugunuz bir mayali hamur tarifini kullanarak bu tatliyi yapmaniz olacak. Amerika'da iseniz, sorun yok; tarifi oldugu gibi kullanabilir, Ingilizce olculer icin Our Patisserie'deki Swiss Apple Ring tarifine bakabilirsiniz.

9/15/2005 07:51:00 AM  
Blogger Dilek'ce said...

Bu etkinlikte favorimlerinden bu rulo! Görür görmez birbirimizi sevdik sanirim:)Rulo ne düsünüyor bilmiyorum ama!
Ellerine saglik!

9/15/2005 10:07:00 AM  
Blogger Hatice said...

görüntüsü çok lezzetli, iç malzemesi zengin bir rulo olmuş bu zinnur, ellerine sağlık...

9/15/2005 01:00:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

merhaba çok güzel yaaaaaa bayıldım yapınca yazarım ellerine sağlık çok hoooooooooooooooooooooooooş handan

9/15/2005 01:01:00 PM  
Blogger koroglu said...

kesinlikle cok guzel gorunuyor ve en kisa zamanda denemem icin beni kiskirtiyor. ellerine saglik..

9/15/2005 01:36:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Harika görünüyor Zinnur eline sağlık!

9/16/2005 04:05:00 AM  
Blogger zinnur said...

Sagol, Dilek. Ruloyla ahcisi da seni seviyor :)

Hatice, aslinda ben yanlislikla gerekenden cok fazla elma kurusu kullanmisim; ondan dedigin gibi ici zengin oldu ama biz bu hatadan memnun kaldik dogrusu :)

Handan, Koroglu ve Nalan, tesekkurler. Denerseniz yorumlarinizi beklerim.

9/17/2005 02:44:00 PM  
Blogger ZeYNeP said...

Zinnur çok hoş görünüyor ve çok şık ..
Zahmetli bir tarif.Doğal olarakta çok şık oluş:) Ben yapabilirmiyim bilmiyorum, ama dediğin gibi uygun bir mayalı hamur bulup kolayından:) deneyebilirim..
Ellerine sağlık,
Sevgilerimle

Figen

9/19/2005 12:08:00 AM  
Blogger zinnur said...

Figen,
Yorumun icin tesekkurler. Senin gibi hamur islerinde usta birinin bu halkayi yapmakta hic zorluk cekmeyeceginden ben eminim. Ama vakit dar olunca bence uzerine seker ilavesiyle hazir ekmek hamuruyla bile yapilabilir bu tarif ve guzel olur. Denersen yorumunu beklerim.
Sevgiler

9/19/2005 01:52:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Merhabalar,

elmalı rulo tarifini taze elmalarla cevizli ve tarçınlı hazırladığım iç harç ile yaptım. Hamuru çok başarılı oldu. Çok güzel kabardı. Ben şekeri az olur diye korkuyordum ama hamuru tam kıvamında bir tada sahip oldu. ama elmalı içe şeker koymam gerekecek bir dahaki sefere. Sonuç olarak görüntüsü ve tadı muhteşem bir kek... pasta.. muhteşem birşey oldu :) kekte olabilir pasta da sanırım :)
Tarif için teşekkür ederim.
ellerinize sağlık.

12/12/2008 12:30:00 PM  
Blogger zinnur said...

Gozde, memnun kaldigina cok sevindim. Ellerine saglik.
Sevgiler,

12/13/2008 06:16:00 AM  
Anonymous yemek tarifleri said...

guzel tarif. tebrik ederim.

8/18/2011 09:24:00 AM  

Post a Comment

<< Home