Sunday, November 30, 2008

Porselen Demlik Cay Saati 31. Hafta: Pikanli Orgu Ekmek

Ne zamandir mayali hamurla bir sey yapmamistim. Dun asli bademli olan bu tarifi, Yurdaer'in sevdigi baska bir mayali ekmege benzetmek icin pikanli olarak denedim ve cok guzel sonuc aldim. Tarifteki miktarlarla bir orgu ekmek yapiliyordu. Ben ise hamuru ikiye bolup, iki ekmek yaptim. Iyi ki de oyle yapmisim, cunku yariya bolunmus hali bile kocamandi. Birini Zeynep'in bir hocasina verdik, digeri ise bize kaldi. Tarifi hafta basinda kitaptaki sekliyle yazacagim ama eger denerseniz, rahatlikla yariya bolebilirsiniz malzemeyi; aksi takdirde bitirmekte zorlanabileceginiz buyuklukte bir ekmek olabilir.

Ekmegimiz hazir oldugunda hava kararmisti. Fotograf cekme isi ertesi sabaha kalinca, ekmegimizi butun olarak resimlemek mumkun olmadi; cunku sabah kahvaltisina ancak yarisi kalmisti. Kahvaltiya yakistigi gibi, cay ve kahve yanina da iyi gidiyor. Mayali hamurla araniz iyiyse, denenmege deger bir tarif kesinlikle.

Bu vesileyle, ne zamandir davetlerini yorumlarda buldugum ve bir turlu katilamadigim Porselen Demlik Cay Saati Etkinliginin 31. haftasina da katilmak istiyorum. Evsahipligini bu sefer Capan Kizi yapiyor. Simdiden kolay gelsin kendisine.

Guzel bir hafta dilegiyle,
  • 4 1/2 tatli kasigi kuru maya
  • 1/2 bardak ilik su
  • 1/2 bardak seker
  • 3/4 bardak ilik sut
  • 1 tatli kasigi tuz
  • 1 tatli kasigi vanilya esansi
  • 56 g yumusak (tuzsuz) tereyagi
  • 5 ila 5 1/2 bardak un
  • 2 yumurta
  • 1 kasik su ile cirpilmis 1 yumurta beyazi
  • Dekorasyon icin file badem veya kabaca cekilmis pikan, ceviz veya findik
Kuru Yemisli Harci Icin:
  • 1 1/2 bardak pikan, ceviz veya kabuklu badem
  • 1/4 bardak (baharatlanmamis) galeta unu
  • 3/4 bardak seker
  • 1/4 bardak erimis (tuzsuz) tereyagi
  • 3/4 tatli kasigi badem esansi (badem kullaniyorsaniz)
  • 1/2 kasik vanilya esansi
  • 1 yumurta, hafif cirpilmis olacak
Ustunun Glazuru Icin:
  • 1 bardak pudra sekeri
  • 1 yemek kasigi yumusak tuzsuz tereyagi
  • 1/8 tatli kasigi badem esansi
  • 4 tatli kasigi ilik su
Elektrik mikserinizin kasesinde mayayi, ilik suyla islatin. Sekerin 1 yemek kasigi kadarini ekleyip, 5 dakika ya da maya kopurene kadar bekletin. Sekerin kalanini, sutu, tuz, vanilya ve tereyagini katin. Unun 2 1/2 bardak kadarini da ekleyin. Malzemeyi karistirin, sonra mikserin orta hizinda, hamur duzgun ve esnek bir gorunum alana kadar (yaklasik 5 dakika) cirpin. Yumurtalari teker teker ekleyin. Her seferinde hamur yine duzgun hal alincaya kadar cirpin. Yaklasik 2 bardak daha un ekleyip, yumusak bir hamur elde edin.

Simdi bu hamuru, kalan 1/2 ila 1 bardaklik ununuzun bir kismiyla unlanmis bir tezgaha alin. Satenimsi dokuda, yumusak bir hamur elde edene kadar elde yogurun. Bu sure 15 ila 20 dakika olarak belirtilmis kitapta. Bu surecte, gerektikce hamurun yapismamasi icin un ekleyin. Yogurma suresi sonunda yapismaz hale geliyor zaten.

Hamurunuzu yaglanmis bir kaseye alin. Uzerini strec ve bir havlu ile kapatin ve mutfaginizin ilik bir kosesinde 1 ila 1 1/2 saat mayalanmaga birakin. Hamurunuz mayalanirken, ekmeginizin ic harcini hazirlayin.

Mayalanma suresi sonunda, hamurunuzu indirin. Uzerini ters cevrilmis kasesi ile kapatip, 10 dakika da boyle dinlendirin. Bu sure sonunda, hamurunuzu 3 esit parcaya ayirin. (Ben iki ekmek yapacagim icin 6 esit parcaya ayirdim.) Her birini 15 cmx46 cm lik bir dortgen olacak sekilde acin. (Ben her birini 15 cmx23 cm lik dortgenlere actim.) Hazirladiginiz icin ucte birini, kenarlarda 1 cmlik bos yer kalacak sekilde, hamur dortgeninizin uzerine yayin. (Yine kenarlarda 1 cm lik bos yer birakacak sekilde, her bir hamur dortgeni uzerine, pikanli harcin altida birini yaydim.) Uzun uctan baslayarak, hamurunuzu rulo yapin. Uclari ve kivirdiginiz uzun ucu, piserken acilmasin diye dikkatle kapatin.

Rulolarinizi hafif yaglanmis, buyuk bir firin tepsisine yanyana koyun. Rulolari fazla uzatmamaga calisarak orun. Uclari birlestirin ve hafifce orgunun altina cekin ki, piserken acilmasinlar. (Benim durumumda, her uc rulodan bir orgu ekmek cikacagi icin, iki firin tepsisi gerekti.) Bu durumda, ekmek iki kat hacimleninceye kadar (35 ila 45 dakika) kabarmaga birakin. Bu arada firininizi 175 C ye isitin.

Ekmegin uzerine, azicik su ile cirpilmis yumurta akini surun. Biz genelde yumurta sarisi sureriz hamur islerine, ama yumurta sarisinin pistikten sonra bariz bir kokusu oluyor. Borekte vs tamam da, pide veya ekmek gibi hamur islerinde yumurta aki kullanmak daha iyi oluyor bence.

Ekmeginizi 35 ila 45 dakika, ya da guzelce kizarip, parmakla tiklandiginda bos bir ses cikarana kadar pisirin. Dikkatlice izgara uzerine kaydirip, orada sogutun. Bu arada butun glazur malzemesini karistirarak, glazuru hazirlayin. Ilindiginda, uzerini glazur ve file badem, ya da diger cekilmis kuru yemisle susleyin. Dilimlemek icin oda sicakligina sogumasini bekleyin.

Not: Ben mayali hamurla ugrasirken, Zeynep de, Cezayirli arkadasim Fatuma'dan, bol bademli geleneksel Cezayir tatlilarinin puf noktalarini ogreniyordu. Asagidaki resimde gordugunuz baklava yufkasini, makarna makinesinde acarak yapti. Cezayir baklavasi bizimkine cok benzemiyor. Bademi cok bol, hamuru daha az oluyor. (Bu baklavada 7 si altta, 7 si ustte olmak uzere sadece 14 kat hamur vardi.) Serbetini balla yapiyorlar. Her dilimin uzerine de gordugunuz gibi butun bir badem koyuyorlar. Diger tatli icin yine baklava hamuru kullaniliyor, ici ise bol bademli ve limonlu bir cesit kek hamuru. Firindan cikar cikmaz bu kucuk tartoletler yine serbetin icine atiliyor. Trufler ise, baklava kesilip serbetlendikten sonra, kenarlardan artan hamurlarin robotta cekilip, hindistan cevizlenmisi. Bu sekilde ziyanin onune gecildigi gibi, baklava kadar lezzetli bir cesit cikiyor ortaya.


18 Comments:

Blogger Hanife said...

Sansa bak, ilk yorum benden.. Arkadaslarin sayfalarini gezip bir merhaba diyeyim dedim, hazir pazar sabahi vakit bulmusken. Zinnur'cugum,
ekmek cok guzele benziyor. Bana annemin yaptigi hashasli coregi andirdi hatta.
Gecenlerde yabanmersini puresi yapmistim ve mayali sekerli bi hamur tarifi ariyordum. Sanirim senin ekmek tarifin bu is icin cok uygun olacak..
Sevgilerimi gonderiyorum sana...

11/30/2008 10:13:00 AM  
Blogger müjde said...

Mayalı herşeye bayılıyorum.Ellerinize sağlık,çok iştah açıcı görünüyor.
www.mujdenindenemeleri.blogspot.com

11/30/2008 11:18:00 AM  
Blogger durutarifler said...

Mayalı bir şeyler yapmayalı benim için de çok uzun zaman oldu. Ekmeğin görüntüsü harika olmuş. Ellerinize sağlık

11/30/2008 11:10:00 PM  
Blogger munevver said...

Evet, evet bekliyorum tarifi. Mayalı her şeyi sevdiğimize göre bu da denenmeli.

11/30/2008 11:16:00 PM  
Blogger zinnur said...

Hanife'cigim, evet, hashasli ic ile de, cesitli marmelatlarla da guzel olur eminim ki bu ekmek.Ben de ilk firsatta farkli iclerle deneyecegim.
Bizden de sana ve ailene kucak dolusu sevgiler,

12/01/2008 11:54:00 AM  
Blogger zinnur said...

Mujde, ben de cok seviyorum mayali hamurla ugrasmayi. Ama hazirlik uzun surup, basinda bulunmayi gerektirdigi icin istedigim kadar yapamiyorum.
Sevgiler,

12/01/2008 11:55:00 AM  
Blogger zinnur said...

Nilay, ben de epeydir yapmamistim. Halbuki ne zamandir yapmak istedigim mayali tarifler var. Mesela katmerli hamur, kruvasan vs yapmak istiyorum. Umarim onlara da sira gelir.
Sevgiler,

12/01/2008 11:57:00 AM  
Blogger zinnur said...

Munevver'cigim, mutfak zevklerimiz cok benziyor seninle. Bircok begendigim tarifte, senin de hoslanacagin geciyor aklimdan.
Sevgiler,

12/01/2008 11:58:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Ellerine saglik ekmek cok guzel gorunuyor ama benim aklim Zeynep'in yaptigi tatlilarda kaldi dogrusu. Fatima'nin cok guzel tatli yaptigini belirtmistin daha once.Bu tariflerin ayrintilarini vermeni sabirsizlikla bekliyorum.Hazir bayram kapidayken bu sene farkli bir baklava yapmak hos olurdu.
Bu arada pina colada cake icin cevabin yetisemese de cok tesekkur ediyorum.Ben yine beyin firtinasi sonucu ortaya uyduruk ama cok begenilen bir pasta cikardim seninkiler kadar begeni toplamasa da.Her zaman boyle yapiyorum.Uyduruyorum,begeniliyor ve ben nasil olsa tarifi biliyorum diye yazmiyorum ve unutuyorum.Bu sefer unutmadim ama yazdim bir koseye:) SUMEYYE

12/02/2008 09:00:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Zinnur biliyorum herkes sana bunu yazip duruyor ben tekrarliyacagim inan tok karnima boyle guzel bir resmin agzimin suyunun akmasina sebep olacagina tahmin edemezdim...O glaze o pecan hmmm....yummyyyy...TAtlilarda pastalarda derken simdi mayali hamurlarda...Ellerine saglik...Ozlem

12/03/2008 02:59:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

ellerine saglik harika olmus :)
sevgiler

12/03/2008 04:53:00 AM  
Blogger serinmavi said...

Hayırlı bayramlar diliyorum canım...Selamlar....

12/06/2008 06:25:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Bayramlar, dargınlıkların unutulduğu, insanların barıştığı, kardeşçe kucaklaştığı günlerdir. Bayramlar, milli ve dini duyguların, inançların, örf ve adetlerin uygulandığı bir toplumda millet olma şuurunun şekillendiği, kuvvetlendiği günlerdir. Sevgi dolu ve huzurlu nice bayramlar geçirmek dileğiyle

12/08/2008 01:07:00 AM  
Blogger zinnur said...

Sumeyye, cevabim gec kaldigi icin kusura bakma. Maalesef, Fatouma'nin baklavasinin ayrintilarini yazamayacagim, zira malzeme miktarlarindan ziyade, yapim detaylarina odaklanmislar. Zaten birlikte calistiklarinda ben yanlarinda degildim. Bundan sonra kruvasan yapacaklar beraber. O benim daha cok ilgi sahama giriyor. Birlikte calisirsak, sizinle paylasirim.

Pastanin begenilmesine sevindim. Iyi ki unutmadan not almissin bu sefer.
Sevgiler,

12/13/2008 06:10:00 AM  
Blogger zinnur said...

Ozlem, begendigine sevindim. Yorumun icin tesekkurler.

12/13/2008 06:11:00 AM  
Blogger zinnur said...

Guelsen, tesekkur ederim. Bayram tebrikin icin de tesekkur ederim, ben de senin gecmis bayramini kutlarim.
Sevgiler,

12/13/2008 06:12:00 AM  
Blogger zinnur said...

Serinmavi, ben de senin gecmis bayramini kutluyorum.
Sevgiler,

12/13/2008 06:13:00 AM  
Anonymous yemek tarifleri said...

guzel tarif. tebrik ederim.

8/18/2011 09:36:00 AM  

Post a Comment

<< Home